Bloggar

Om studieresan

Oskar Pellas Publiceringsdatum 27.4.2016 9.23 Blogg

Hej allihopa!

Jag tänkte i detta blogginlägg berätta om mina upplevelser från studieresan till Sverige. Till att börja med vill jag säga att jag inledde studieresan väldigt opassande med att bli dödssjuk i hög feber och förkylning, så jag hade en väldigt jobbig vecka i Sverige som jag gärna hade sett att jag hade fått ut mer av om jag bara hade orkat aktivera mig mer i alla de aktiviteter vi hade.

Nåja. Resan började med att vi åkte med båten över till Stockholm. Väl framme tidigt på morgonen åkte vi och åt frukost innan vi begav oss till Polishögskolan i Solna. Där blev vi visade runt på området, fick se deras faciliteter, samt följa med på en föreläsning i trafiksäkerhet, och prova på att köra deras polisbilar på deras hanteringsbana. När dagen var över for vi till vårat hotell. Väl incheckade for vi iväg till en restaurang nära hotellet.

Nästa dag begav vi oss till Rikspolisstyrelsen där vi blev guidade runt. Vi fick även besöka deras ledningscentral. Tyvärr hade de litet hektiskt just när vi var där med tanke på att terrordådet i Bryssel precis hade hänt just då, men det var ändå ett mycket lärorikt besök. En ”kul” liten incident var att när jag tillsammans med flera andra klasskamrater skulle ta hissen ner till bottenvåningen i något skede av besöket, så ville inte hissen öppna dörrarna. Man brukar ju tänka att det där är sådant som inte skall hända en själv, men nu kan jag säga att jag har varit fast i en hiss.

Efter vi var klara i Stockholm begav vi oss mot Södertälje där vi skulle besöka polisstationen. Södertälje har en av Sveriges nyaste polisstationer, så deras lokaler var väldigt fräscha och fina. Vi fick även en föreläsning om Södertäljenätverket. När vi var klara där fortsatte vi söderut mot Jönköping där vi sov över.

Följande dag fortsatte vi ännu en bit i bilarna mot Växjö, där vi skulle besöka deras Polishögskola. Där blev vi också guidade runt på området, samt fick följa med i elevernas vardag. Eleverna där hade uppvisningsprov i allt det polistaktiska de har lärt sig, så vi följde med och tittade på hur de agerade, och jämförde våra metoder sinsemellan. Vi drog ganska mycket blickar till oss när vi gick runt i våra finska polisuniformer. En studerande, som inte var polis, kom fram till en av mina klasskompisar och frågade på engelska vart han kom ifrån. Min klasskompis svarade att han nog kunde svenska. Det blev lite pinsam stämning, haha... När vi var klara i Växjö började färden tillbaka mot Stockholm. Vi hann så långt som till Norrköping, där vi stannade på ett hotell och sov över. Vi hade även en avslutningsmiddag på en närliggande restaurang tillsammans med alla lärare.

Sista dagen, som var ägnad till fritid, åkte många i klassen och körde gocart. Jag skulle gärna ha följt mig, men eftersom jag hade feber då ännu och var helt slut, valde jag att stå över och fara hem med en tidigare färja till Åland istället och kurera mig. Jag är fortfarande förkyld, men hoppeligen blir jag helt frisk snart. Ni vet ju vad man säger om män och förkylningar, när man väl får en så är man nära dödsbädden... :)