Mitä se on?
Aktivointi ja osallistaminen viittaa kansalaisten ja poliisin väliseen tiedonvaihtoon ja viestintään, kuten kansalaisille suunnattuihin kyselyihin sekä päivityksiin ja reagointiin sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä sisäisen turvallisuuden teemoista. Aktivointi ja osallistaminen on lähtökohdiltaan kahdensuuntaista.
-
Tavoitteet
- Kohdeyleisö kiinnostuu sisäisen turvallisuuden teemoista.
- Poliisi kehittää palauteprosessejaan ja toimintaansa systemaattisesti saadun palautteen avulla.
- Henkilöstö jakaa omia ideoitaan ja tietojaan toimintaympäristöstä poliisin yhteiskunnallisen viestinnän käyttöön.
-
Keinot
- Sovitetaan poliisin visuaalista viestintää kohderyhmittäin poliisin virallisen visuaalisen ilmeen ohella.
- Ylläpidetään vain aktiivisia sosiaalisen median profiileja, ja julkaistaan sisältöjä tavoitteellisesti.
- Luodaan aina avoinna oleva kysely, jonka kautta kansalaiset voivat kertoa poliisille turvallisuushuolistaan.
- Kytketään kyselyn havainnot sisäiseen toimintaympäristöanalyysiin.
- Hyödynnetään poliisihenkilöstön näkemyksiä kansalaisten osallistamisesta, joita päällystö ja viestinnän asiantuntijat kokoavat yksikössään.
-
Vaikutukset
- Poliisin viestintä tavoittaa yleisönsä.
- Kansalaiset kokevat poliisin olevan läsnä ja kuuntelevan heitä.
- Poliisi on aktiivinen ja tavoitettavissa myös sosiaalisessa mediassa.
- Poliisin yhteiskunnallinen viestintä kehittyy suuntaan, jonka henkilöstö kokee mahdollisena ja tarkoituksenmukaisena.
Reykjavikin poliisissa Islannissa sosiaalista mediaa on kohdennettu vastaamaan poliisitoiminnan tarpeisiin. Hyvänä esimerkkinä on Islantiin tulevat turistit, joiden omassa kulttuurissa poliisin kanssa asioiminen on hyvin erilaista kuin mihin islantilaiset ovat tottuneet. Poliisiin saatetaan liittää kielteisiä mielikuvia ja poliisille kerrotaan mieluummin puolitotuuksia tai suoranaisia valheita totuuden sijaan. Taustalla saattaa olla esimerkiksi pelko viranomaisia kohtaan. Näiden turistien tavoittamiseksi Reykjavikin työskentelevä poliisi perusti Facebook-profiilin, jossa hän kommunikoi turistien omalla kielellä ja kertoo Islannin tavoista toimia viranomaisten kanssa. Olennaista on, että kyseinen henkilö on lähtöisin samasta kulttuurista kuin kyseiset turistit. Näin ollen hän osaa tulkita ja ymmärtää syitä, jotka tekevät poliisin kanssa asioinnista vaikeaa. Profiilia hyödynnetään esimerkiksi sakon saaneiden turistien etsintään ja kutsumiseen poliisiasemalle.
Sosiaalisen median julkaisuissa Reykjavikissa painotetaan julkaisujen inhimillisyyttä. Julkaisun tyyli halutaan pitää lähestyttävänä ja samaistuttavana. Näin ollen julkaisuihin ei pyydetä esimerkiksi esimiehen hyväksyntää tai kierrätetä tekstejä kommentoitavana organisaation eri tasoilla. Mitä useammalla teksti kiertää, sitä byrokraattisemmaksi ja kliinisemmäksi sen tyyli muuttuu.
Skotlannin kansallinen poliisiyksikkö ylläpitää aina auki olevaa sähköistä Your Police - Police Scotland -kyselyä. Tavoitteena on aktivoida kansalaiset eri yhteisöistä jakamaan tietoa oman elinympäristönsä turvallisuustilanteesta, omasta turvallisuuden tunteestaan ja muista poliisin toimintaan liittyvistä teemoista. Kyselyssä kansalaiset voivat avoimesti jakaa huolenaiheensa sekä muun muassa yksityiskohtaisesti merkitä naapurustot ja kadut, joissa ovat kokeneet esimerkiksi turvattomuuden tunnetta.
Your Police -kyselyä hyödynnetään toimintaympäristön seurantaan ja analyysiin. Kansalaisten osallistamiseen keskittynyt yksikkö kansallisessa poliisiyksikössä ajaa kyselyn vastauksista raportin viikoittain. Tiedot toimitetaan aika-ajoin alueellisille poliisiyksiköille, jotka voivat hyödyntää kyselystä saatavia tietoa oman toimintansa kohdistamiseen ja kehittämiseen. Kyselystä koostetaan myös teemoittain tietoa Skotlannin sisäisestä turvallisuudesta.
Your Police -kyselyyn pääsee sekä poliisin kotisivuilta että erilliseltä sivustolta, jonka tavoitteena on osallistaa yhteisöjä sisäisen turvallisuuden teemoihin. Police Scotland - Citizen Space -sivustolle kootaan käynnissä olevia poliisin kampanjoita, projekteja ja avoimia kyselyitä. Osallistamiskanavalla kerrotaan myös poliisia koskevista kehittämis- ja tutkimusprojekteista Skotlannissa.
Sosiaalinen media on avattu Hollannin poliisissa vuorovaikutuskanavaksi poliisin ja kansalaisten välillä. Läsnäolon sosiaalisessa mediassa on koettu olevan olennaista, jotta poliisi koetaan luotettavana, lähellä olevana ja vuorovaikutuksellisena. Hollannissa sosiaalisen median valjastamista poliisin käyttöön kutsutaan nimellä webcare, johon sisältyy monia sosiaalisen median käytön ja hyödyntämisen eri puolia.
Kansallisen poliisiyksikön ja alueellisten poliisiyksiköiden sosiaalisen median tilien seuranta ja kansalaisten yhteydenottoihin vastaaminen on jaettu poliisin palvelukeskuksen ja uutishuoneen sosiaalisen median asiantuntijoiden välillä. Alueellisten uutishuoneiden sosiaalisen median asiantuntijat seuraavat sosiaalisessa mediassa käytävää keskustelua ja suunnittelevat sisältöä, joita voidaan jakaa myös paikallisten poliisiasemien sosiaalisen median tileillä. Sosiaalista mediaa seurataan Obi4Wan-ohjelmistolla, joka kokoaa kaikkien poliisin hyödyntämisen sosiaalisen median kanavien julkaisut ja keskustelut yhteen sovellukseen.
Alueellisten uutishuoneiden sosiaalisen median asiantuntijat seuraavat sosiaalisessa mediassa käytävää keskustelua ja suunnittelevat sisältöä, joita voidaan jakaa myös paikallisten poliisiasemien sosiaalisen median tileillä. Sosiaalisen median asiantuntija tuottaa kahden viikon välein valmiin julkaisun, joka voidaan jakaa kaikilla poliisin sosiaalisen median tileillä. Lisäksi joka viikko tuotetaan vapaamuotoisempi Feel Good Friday -julkaisu jaettavaksi poliisin sosiaalisen median tileillä. Sosiaalisen median asiantuntijat myös huolehtivat valmiista Canvalla luoduista julkaisupohjista, joita toimijat käyttävät omissa sosiaalisen median julkaisuissaan. Lisäksi he kartoittavat aamuisin millaisia julkaisua ja millaista keskustelua alueellisissa ja valtakunnallisissa poliisin sosiaalisen median kanavissa on käyty. Hollannin kansallinen poliisiyksikkö pyrkii myös edesauttamaan poliisin sosiaalisen median profiilien fokusointia ja epäaktiivisten tilien poistamista käytöstä.
Tiedätkö
- millaisia ovat poliisin yhteiskunnallisen viestinnän suuntaviitat (tulossa)?
- mikä oli poliisin yhteiskunnallisen viestinnän tila vuonna 2021?
- kuinka poliisin viestintä asettuu osaksi journalistisen median uutisointia?
- miten poliisin viestintää on kehitetty ja innovoitu kansainvälisesti?