-
Tavoitteet
- Poliisin asiantuntijoiden rooli julkisessa keskustelussa vahvistuu.
- Kynnys osallistua julkiseen keskusteluun madaltuu.
- Tietoisuus turvallisuuden ilmiöistä laajenee.
-
Keinot
- Nimetään alueelliset ja valtakunnalliset asiantuntijat, jotka vastaavat sidosryhmien yhteydenottoihin sisäiseen turvallisuuden teemoista.
- Järjestetään viestintävalmennusta nimetyille poliisin asiantuntijoille.
- Kohdistetaan viestintäkampanjoita mahdollisiin rikoksen tekijöihin uhrien sijaan.
- Luodaan kumppanuuksia yhteiskunnallisten vaikuttajien kanssa sisäisen turvallisuuden teemojen viestimiseksi laajalle yleisölle.
- Valjastetaan ajantasaisia viestinnän alustoja luovasti poliisin käyttöön.
-
Vaikutukset
- Median ja muiden sidosryhmien esittämiin kysymyksiin vastaaminen ja teemoihin reagointi nopeutuu ja yhdenmukaistuu.
- Poliisi oma puhe vahvistuu julkisessa keskustelussa.
- Poliisin ennaltaehkäisevän työn vaikuttavuus ja yleinen turvallisuustieto lisääntyy.
Hollannin poliisissa viestintä on organisoitu uutishuonemallin mukaisesti. Päivittäisviestinnän ohella uutishuone vastaa strategisesta ilmiöviestinnästä, huolehtii sosiaalisen median kanavista ja vastaa kansalaisten kysymyksiin. Hollannin poliisin viestintämallissa uutishuoneille on osoitettu vastuu poliisin julkisuuskuvan ylläpitämisestä viestinnän keinoin. Uutishuonemallin keskeinen tavoite on vahvistaa kansalaisten luottamusta poliisiin. Uutishuoneen lähtökohtana onkin kuunnella poliisin kohderyhmiä ja reagoida kohderyhmiltä saataviin tietoihin ja yleisön huolenaiheisiin.
Uutishuonemallissa poliisilaitoksen viestinnän asiantuntijat kokoontuvat yhteen tuottamaan poliisin strategista ja tilannekohtaista viestintää. Asiantuntijat työskentelevät uutishuoneella muutaman päivän välein vaihtuvissa rooleissa, esimerkiksi sisällöntuottajana ja media-asiantuntijana. Eri roolien ohella jokaisella uutishuoneen työntekijällä on vastuullaan paikallisia poliisiasemia, joissa he työskentelevät muutamana päivänä viikossa. Kasvokkainen keskustelu ja läsnäolo poliisiasemilla tukee paikallistason viestintää ja mahdollistaa sujuvan vuorovaikutuksen poliisien ja uutishuoneen työntekijöiden välillä.
Substanssikysymyksissä uutishuone konsultoi poliisin asiantuntijoita, ja huomioi heidän asiantuntemuksensa viestinnässä. Paikallismedioiden kysymyksissä tiedusteluja voidaan ohjata myös paikallispoliisille.
Islannissa poliisi tiedottaa tulivuoren purkausalueilla reittien haastavuudesta ja alueella tarvittavasta varustuksesta kumppanityöllä yksityisen sektorin kanssa. Erityisesti retkeilyvarusteita myyvät yritykset toimivat tiedottajina samalla, kun ne mainostavat alueella tarvittavia retkivarusteita. Yksityisen sektorin edustajat ovat tunnistaneet mahdollisuuden tehdä tuottoa, joten yritykset edistävät omasta tahdostaan poliisin turvallisuustavoitetta. Julkisen ja yksityisen sektorin välisellä kumppanuudella estetään loukkaantumisia ja muita vaaratilanteita.
Myös seksuaalirikosten ennaltaehkäisyssä Islannin poliisi on yhteistyössä yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Poliisin huolenaihe on erityisesti nuorten puutteellinen ymmärrys seksuaalisen väärinkäytön vakavuudesta ja seurauksista. Poliisi viestii seksuaalirikollisuuden torjunnasta alueellisille viranomaisille, yrityksille ja järjestöille. Kohdennettua viestintää tehdään esimerkiksi baareissa työskenteleville, jotta epäasiallisen käytöksen merkit opitaan tunnistamaan ja yhteisöissä rohkeasti puuttumaan tilanteisiin ennen niiden kärjistymistä.
Skotlannin kansallisen poliisiyksikön viestinnän ohjaavat tietopohjaisuus ja ei-toivotun käyttäytymisen muuttaminen ja ehkäiseminen viestinnän keinoin. Yhtenä esimerkkinä ennaltaehkäisevästä tiedottamisesta on seksuaalirikosten ennaltaehkäisyyn keskittynyt Get Consent -viestintäkampanja. Tavoitteena oli informoida erityisesti nuoria miehiä lainsäädännöstä ja seksuaalirikollisuuden ennaltaehkäisystä.
Keskusteluun osallistui nuorten miesten seuraamia yhteiskunnallisia vaikuttajia. Esimerkiksi miespuoliset suositut podcastien pitäjät nostivat ohjelmiensa teemoiksi seksuaalirikokset. Kampanjassa kutsuttiin myös miespuolisia vaikuttajia keskustelemaan omista kokemuksistaan ja niin sanotuista "läheltä piti -tilanteista". Keskustelutilanne kuvattiin pubiympäristössä ja välitettiin suoratoistopalvelulla. Kampanjan tavoitteena oli käydä keskustelua kohderyhmän omalla mukavuusalueella virallisten poliisin viestinnän kanavien ja foorumeiden ohella.
Tiedätkö
- millaisia ovat poliisin yhteiskunnallisen viestinnän suuntaviitat (tulossa)?
- mikä oli poliisin yhteiskunnallisen viestinnän tila vuonna 2021?
- kuinka poliisin viestintä asettuu osaksi journalistisen median uutisointia?
- miten poliisin viestintää on kehitetty ja innovoitu kansainvälisesti?