När jag skriver detta har mitt första blogginlägg precis kommit ut på webben, och vi har påsklov som bäst. Första perioden är alltså över! Känns såklart hur bra som helst. Med totalt 4 tentamina plus ex antal grupparbeten bakom sig, skall det bli skönt att bara göra ingenting i en vecka. Eller ja, vi har fått en uppsats att skriva i straffprocessrätt, men annars är vi lediga! Förhoppningsvis är jag igenom alla 4 tentamina. Jag har bara fått resultatet från en av de fyra hittills, men den jag har fått resultat ifrån är jag godkänd i åtminstone! Lite nervöst är det såklart, men jag studerade flitigt, så jag är inte alltför nervös över att bli underkänd i någondera. Vi hade tentamina i polisens befogenheter, straffrätt, civilrätt samt polisen, individen & samhället. Viktiga och svåra ämnen med andra ord, med mycket olika begrepp, lagar och principer som skall kunnas. Det har med andra ord blivit många timmar framför böckerna under första perioden. Den som tror att polisutbildningens teoretiska del är enkel, bör tänka om. Det är ju förstås mycket praktiskt också, till exempel övningskörning (vilket vi kommer börja med i andra perioden), lära sig de olika maktmedlena och så vidare. Men teoretiskt lärande finns det minst lika mycket av. Jag, som har studerat på en yrkesskola där det mest var praktiskt lärande, samt att jag hade ett långt uppehåll från skolbänken däremellan innan studierna här, blev det lite av en chock hur mycket det blev att studera på en gång. Men det tog inte länge innan man var inne i det hela igen. Jag tror ändå att de som har studerat på en högskola eller universitet före man inleder sin utbildning här har en stor fördel.
I nästa period kommer vi som tidigare nämnt börja med körteknik- och taktik. Vi kommer även fördjupa oss i straffrätten, polisens befogenheter och straffprocessrätten ytterligare. Utöver det står även grunderna i brottsbekämpning och grunderna i övervaknings- och alarmverksamhet på schemat. Mycket att se fram emot! Det skall bli roligt att få se något annat än skolbänken, och få börja göra något praktiskt också. Andra perioden kommer att framskrida till dess att vi får sommarlov i mitten på juni.
Trots att jag bara är cirka tre månader in i utbildningen och det har varit så mycket att studera, så känner jag nu när jag reflekterar tillbaka hur mycket jag egentligen har lärt mig. Polislagen, juridik, polisetik, kriminologi, poliskommunikation. Listan kan göras lång. Jag tror det är viktigt att ibland sätta sig ner och reflektera och analysera över det man har lärt sig, då lär man sig bäst. Det som har varit bra i första perioden är att vi inte bara har lärt oss hur saker fungerar, men vi har även fått omsätta det i praktiken på de olika tentaminas vi har haft när vi till exempel har analyserat olika rättsfall. Det blir då inte bara att man nöter in kunskapen utantill, utan man förstår faktiskt på ett helt annat sätt och i ett senare skede när man är ute i arbetslivet kommer det sitta kvar. Flera av de ämnen vi har haft har på ett eller annat vis genomsyrats av att kommunicera. Bland annat alla de grupparbeten vi har haft när man skall lära sig prata inför andra människor. Oj, så många gånger jag har hunnit stå framför klassen redan och pratat. I början var det jättenervöst, nu tänker jag knappt längre på att jag står och pratar framför andra människor. Det är en väsentlig del av polisyrket så jag tycker det är bra att det har lagts mycket tid på det i första perioden. Jag har personligen aldrig haft problem med att prata med andra människor, men jag har ändå lärt mig mycket nytt. Till exempel HUR du säger något och NÄR du säger något kan ha stor inverkan på reaktionen hos den andra parten. Det kommer vara användbart i arbetspraktiken senare, då man skall prata med människor och nå fram till dem.
Vad har vi annat gjort förutom att sitta med näsan i böckerna första perioden? Det har förstås funnits tid för annat! Man hittar alltid en ursäkt för att inte studera när man egentligen borde göra det. Bastubad har varit ett frekvent inslag under veckorna fortsättningsvis, där vi ofta har haft studiecirklar och diskuterat vad vi har lärt oss på timmarna. Jag har även börjat spela volleyboll med de andra klasserna på skolan två gånger i veckan. Det är jag och en till från klassen oftast, och resten är finskspråkiga. Det fungerar ändå rätt bra med kommunikationen. De finskspråkiga övar sin svenska med mig, jag övar min finska med dem. Utöver det tog en klasskamrat med sig sin spelkonsol till vår korridor, mitt i tentaperioden. Det var mindre bra för studierna, men ja, man måste ju slappna av ibland eller hur?