Liikenteessä on käynnissä digitaalimurros, joka tulee seuraavien vuosien aikana muuttamaan alan rakenteita merkittävästi. Bill Fordin sanoin kyseessä on isompi muutos kuin T-Fordin käynnistämä liikkumisen vapautuminen. Murrosta voi hyvin verrata telealalla tapahtuneeseen kehitykseen edellisinä vuosikymmeninä. Liikenteen osuus käyttäjien kukkarosta on kuitenkin yli kymmenkertainen telealaan nähden, joten digitaalimurros tulee olemaan hurjempi ja antamaan mahdollisuuksia uudelle liiketoiminnalle.
Digitalisaatio etenee eri aloilla hyvin samanlaisella logiikalla: ensin todetaan, ettei tämä internet-juttu vaikuta meidän alaamme lainkaan. Seuraavaksi kaikki näkevät digitalisaation olevan hyvä lisä tai tehostaja nykyiseen bisnekseen. Riittävän kypsässä vaiheessa paikalle tulevat uudet toimijat, jotka eivät noudatakaan nykyisiä rakenteita ja mullistavat koko toimialan pelisäännöt. Näitä ovat Applet, Zalandot, Googlet tai Überit. Liikenne on nyt vaiheessa, jossa ensimmäiset pelinrikkojat ovat kentällä.
Käyttäjille muutos näkyy monipuolisempana palveluntarjontana ja uusina liikenteen palveluiden tarjoajina. Liikennettä tarjotaan yhä enemmän palveluna, kuten esimerkiksi kännykkäliittymää. Operaattori voi yhdistää kaikki liikkumisen tarpeet helposti käytettäväksi kokonaisuudeksi. Avainasemassa ovat eri palvelujen helppokäyttöisyys ja yhdisteltävyys.
Jo tällä hetkellä moni hankkii esimerkiksi puhelinpalvelunsa, musiikkinsa ja lomamatkansa vastaavana ”all inclusive” -palveluna yksikköpohjaisen hinnoittelun sijaan. Liikkumispalveluja voitaisiin hyvin tarjota vastaavana kiinteähintaisena ”ovelta ovelle” -palvelukokonaisuutena. Suomessa kehitetty MaaS (Mobility as a Service), eli liikkuminen palveluna -konsepti, on nostettu maailmalla yhdeksi merkittävimmistä alaa muuttavista ilmiöistä.
Älykkäät palvelut jo nurkan takana
Keskustelua liikennemarkkinoista hallitsee kolme teemaa: MaaS, automaatio ja sähköistyminen. Tuntuu vielä kaukaa haetulta, että liikenteen voisi hoitaa vain kymmenesosalla robottiautoja verrattuna nykypäivään. Valmiudet siihen ovat kuitenkin niin pitkällä ja rahaa liikkeellä, ettei palveluita tarvitse enää kauan odottaa. Ei se poista yksityisautoja liikenteestä, mutta tuo sinne paljon uusia vaihtoehtoja.
Nykyisellään yksityisautot ovat käytössä alle viisi prosenttia ajasta ja liikenneinfrakin vain murto-osan sen kapasiteetista. Muun liikennemurroksen myötä uudet auton omistamisen ratkaisut − ”Car sharing”, ”Car pooling”, kutsutaksijärjestelmät jne. − saavat myös kasvupotentiaalia kuluttajien laajentaessa aktiivisesti liikkumisratkaisujaan.
Tuottavuutta kaivetaan taas kissojen ja koirien kanssa eri puolilta yhteiskuntaa. Kun ei parempaa keksitä, nimetään leikkaukset tuottavuushankkeiksi. Samaan aikaan meillä on kuitenkin aloja, joissa tuottavuuspaine ei juuri painele. Liikennejärjestelmän tuottavuudelle ei ole edes määritelmää. Kun tuohon vielä lisätään se, kuinka liikenteen markkina on yli 80 prosenttisesti tuontia, saadaan ainakin potentiaalia.
Sampo Hietanen
Sampo Hietanen on Älykkään liikenteen verkosto − ITS Finland ry:n toiminnanjohtaja. ITS Finland on yhteistyöfoorumi, joka kokoaa yhteen hallinnon, tutkimuksen ja yritysten osapuolet toteuttamaan tieto- ja viestintätekniikkaan perustuvia palveluja ja ratkaisuja liikenteen sujuvuuden, turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseksi. Hietanen on ollut mukana kehittämässä Mobility as a Service (MaaS) eli liikkuminen palveluna -konseptia.