Murupolku
Navigointivalikko
Toimintakäsikirja Arvioi Opetuksen arviointi sisältö
Opetuksen ja oppimisen arviointi
Opiskelijalla on useita kanavia vaikuttamiseen ja palautteen antamiseen.
Opintojaksopalautejärjestelmä varmistaa opintojaksojemme laatua ja kehittämistä. Avoin palautekanava on aina avoinna, ja opiskelija voi jättää sinne kritiikkiä, positiivista palautetta tai ideoita anonyymisti tai nimellä. Lisäksi arvioimme opetuksen ja oppimisympäristön tilaa sekä opiskelijoiden hyvinvointia säännöllisesti toistettavilla kyselyillä.
Arvioimme myös kansainvälisiä koulutuksia sekä niihin osallistumisen prosesseja keräämällä osallistujilta palautetta.
Toimintakäsikirja Arvioi Opetuksen arviointi haitari
Ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen opiskelijapalautekysely (AVOP) on tarkoitettu tutkinto-opiskelijoille. Ylemmästä ammattikorkeakoulututkinnosta valmistuville on oma kyselynsä, jonka teemat ovat miltei samat. Pyydämme opiskelijoita vastaamaan kyselyyn silloin, kun he jättävät tutkintotodistushakemuksensa.
AVOP on kansallinen kysely ja se mahdollistaa opiskelijoidemme vastausten vertailun muiden ammattikorkeakouluopiskelijoiden vastauksiin. AVOP mittaa seuraavia asioita:
- opetusta ja oppimista monipuolisesti eri näkökulmista
- kansainvälisyyttä ja monikulttuurisuutta
- työelämäyhteyksiä ja neuvontaa
- harjoittelua
- opinnäytetyötä
- opiskelutyytyväisyyttä.
Hyödynnämme AVOPin tuottamaa tietoa opetussuunnitelmatyössä, opetuksessa, opintojen ohjauksessa, palveluiden ja oppimisympäristön kehittämisessä, yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyössä sekä toimintamme vaikuttavuuden arvioinnissa.
Lisätietoja Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
AVOP-raportit (Poliisin intranet > Poliisiammattikorkeakoulu > Strategia ja laatu)
Hakijakyselyn kohderyhmä ovat poliisi (AMK) -koulutuksen hakijat. Selvitämme kyselyllä, millä tiedonlähteillä on ollut vaikutusta hakijan kiinnostuksen herättäjinä ja hakupäätöksen vahvistajina. Lisäksi kysely antaa tietoa hakijoiden tyytyväisyydestä eri tiedonlähteisiin, poliisin työnantajamielikuvasta sekä haku- ja valintaprosessin toimivuudesta.
Hakijakysely toteutetaan joka toinen vuosi.
Hyödynnämme hakijakyselyn tuottamaa tietoa opiskelijarekrytoinnin, viestinnän ja haku- ja valintaprosessien kehittämisessä.
Lisätietoja Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Hakijakyselyjen raportit (Oppilaitosverkon intranet > Meidän Polamk > Laatu tai Poliisin intranet > Strategia ja laatu)
Koulutuksen vaikuttavuusarvioinnissa vähintään vuoden työssä olleet poliisit arvioivat poliisi (AMK) -koulutuksen antamia valmiuksia poliisityöhön. Vaikuttavuusarvioinnissa kysymme säännöllisin väliajoin myös lähiesimiesten arvioita valmistuneiden poliisien osaamisesta. Vaikuttavuusarviointi selvittää seuraavia asioita:
- poliisikoulutukseen ja poliisin ammattiin hakeutumisen motiiveja
- koulutuksesta valmistuneiden työllisyystilannetta
- valmistuneiden omaa arviota perusvalmiuksistaan poliisin ammattiin (fyysinen kunto, stressinsietokyky ja stressinhallinnan valmiudet sekä tiimityövalmiudet)
- valmistuneiden arviota omasta poliisityön perustietojen ja taitojen osaamisesta
- valmistuneiden arviota poliisikoulutuksesta poliisin ammatin osaamisvaatimusten näkökulmasta.
Hyödynnämme vaikuttavuusarvioinnin tuottamaa tietoa opetussuunnitelmatyössämme, toimintamme suunnittelussa ja toimintamme vaikuttavuuden arvioinnissa.
Tutustu myös
Poliisikoulutuksen vaikuttavuusarviointi 2019 -raportti Theseus-palvelussa
Kaikki poliisikoulutuksen vaikuttavuusarviointiraportit löytyvät Theseus-palvelusta
Keräämme jokaisesta tutkintokoulutuksen ja erikoistumisopintojen opinto- tai osajaksosta palautteen vähintään kerran lukuvuodessa. Palaute annetaan nimettömänä ja se käsitellään luottamuksellisesti. Hyödynnämme opiskelijapalautetta opetussuunnitelmien ja opetuksen kehittämisessä.
Palautelomake on kaikilla opintojaksoilla yhteneväinen ja se mittaa etenkin opiskelijan kokemusta opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamisesta. Opettaja saa määritellä yhteisten kysymysten lisäksi omat opintojaksokohtaiset kysymyksensä.
Opintojaksopalauteprosessissa on seuraavat vaiheet
- Opiskelija antaa palautteen. Vastuuopettaja muistuttaa tarvittaessa palautteen antamisesta, jos vastausaktiivisuus näyttää alhaiselta.
- Vastuuopettaja käsittelee saadun palautteen niiden opettajien kanssa, jotka ovat olleet mukana opintojakson toteutuksessa.
- Vastuuopettaja antaa vastauspalautteen annettu neljän viikon kuluessa kunkin toteutuksen (opintojakso tai osajakso) arvioinnista. Vastauspalautetta ja palauteraporttia ei laadita, mikäli opiskelijapalautteen antajia on opintojaksolle osallistuneista vähemmän kuin 20% tai alle viisi opiskelijaa. Vastuuopettajan tulee kuitenkin lähettää opiskelijoille tieto, ettei vastauspalautetta voi antaa alhaisen vastausprosentin vuoksi.
- Koulutussuunnittelija koostaa lukuvuosittaisen palauteyhteenvedon. Yhteenvedossa otetaan huomioon myös Opiskelija ohjaajana ja vaikuttajana -opintojaksolla tuotetut raportit. Yhteenveto julkaistaan oppilaitosverkon intranetissä ja se käsitellään Opiskelijakunnan ja Poliisiammattikorkeakoulun yhteistyökokouksessa. Yhteenveto toimitetaan myös Polamkin hallitukselle tiedoksi.
- Palauteyhteenveto käsitellään opetussuunnitelmien kehittämisryhmässä (ops-kehittämisryhmä), Opetuksen kehittämisryhmässä (Opeke) ja Koulutustoiminnan ohjausryhmässä (Koto-ohry) ja päätetään painopisteet seuraavalle opetussuunnitelmakaudelle.
- Opintojakson opettajat ottavat saadun palautteen huomioon opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Lisätietoa Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Palautekoonnit ja vastaukset avoimiin palautteisiin (Oppilaitosverkon intranet > Opiskelijalle > Palaute opinnoista)
Tutkintokoulutuksen ja erikoistumisopintojen opintojaksopalauteprosessi (POL-2018-3365) (Poliisin intranet > Poliisiammattikorkeakoulu > Koulutus > Palaute opinnoista tai Oppilaitosverkon intranet > Opiskelijalle > Palaute opinnoista)
Opintojakson päätyttyä opiskelijoita pyydetään antamaan kirjallisesti palautetta opintojaksosta. Palaute annetaan nimettömänä. Kyselyn raportti toimitetaan opintotoimistosta opintojakson vastuuopettajalle, koulutuspäällikölle ja koulutusjohtajalle. Opintojakson vastuuopettaja keskustelee palautteesta opintojakson muiden opettajien kanssa.
Opintojakson vastuuopettaja antaa palautteesta vastapalautteen opiskelijoille.
Palautteita käytetään opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Keräämme palautteen myös vähintään viisi päivää kestävistä täydennyskoulutuksista. Kurssinjohtaja koostaa palautteet ja toimittaa ne edelleen koulutus- ja osaamisaluepäällikölle. Huomioimme palautteet seuraavan kurssin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Lisätietoa Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
- Täydennyskoulutuksen palauteraportti (Poliisin intranet > Poliisiammattikorkeakoulu > Oikopolut > Polamkin tilastot)
Opiskelijabarometrin kohderyhmään kuuluvat tutkinto-opiskelijat. Toteutamme kyselyn joka toinen vuosi. Se mittaa
- opiskelukykyä ja jaksamista
- päihteiden käyttöä
- kiusaamisen, häirinnän ja epäasiallisen kohtelun kokemuksia
- ohjauksen ja tukipalveluiden laatua
- oppimisympäristöä ja vaikuttamista.
Hyödynnämme opiskelijabarometrin tuottamaa tietoa opetussuunnitelmatyössä, opetuksessa, opintojen ohjauksessa, palveluiden ja oppimisympäristön kehittämisessä sekä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyössä. Opiskelijabarometristä saatavan tiedon käyttömahdollisuudet ovat laajat ja se on meille erittäin tärkeä väline toimintamme kehittämisessä.
Lisätietoa Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Opiskelijabarometrien raportit (Oppilaitosverkon intranet > Meidän Polamk > Laatu tai Poliisin intranet > Strategia ja laatu)
Keräämme palautetta CEPOLin kansainvälisistä koulutuksista niille osallistuneilta suomalaisilta. Sähköisellä palautelomakkeella keräämämme palautteen perusteella pystymme tunnistamaan CEPOLin toiminnan vahvuuksia ja heikkouksia, joihin pyrimme vaikuttamaan osallistumalla CEPOLin päätöksentekoelinten kokouksiin. Arvioimme ja kehitämme palautteen avulla myös Polamkin CEPOL-tiimin omia prosesseja ja viestintää.
Lisäksi Polamkin Suomessa järjestämien CEPOL-koulutusten kaikilta osallistujilta kerätään palautetta CEPOLin omalla palautelomakkeella. Palautteen avulla kehitetään Polamkin toimintatapoja tulevien CEPOL-koulutusten järjestämisessä. CEPOL välittää edellisenä vuonna kerätyn palautteen aina myös vastaavan kurssin seuraavalle järjestäjälle.
Avoin palaute
Opiskelijat voivat antaa avointa palautetta Polamkin toiminnasta sähköisen palautekanavan, palautelaatikon, opettaja- ja opiskelijatuutorien kautta sekä opiskelijakunnan sähköisen palautekanavan kautta. Käsittelemme kaikki avoimen palautekanavan kautta tulleet aloitteet, kritiikit ja kiitokset ja vastaamme yhteystietonsa jättäneille. Anonyymit avoimet palautteet julkaisemme vastauksineen oppilaitosverkon intranetissä.
Opiskelijakunnan ja Poliisiammattikorkeakoulun yhteistyökokous
Yhteistyökokous on opiskelijalähtöinen foorumi, jossa keskustelemme säännöllisesti opiskelijoiden toiveista ja koulutuksen ajankohtaisista asioista. Valmistelemme kokouksen asialistan yhdessä opiskelijakunnan hallituksen kanssa. Kokoonnumme vähintään kerran lukukaudessa, tarvittaessa tiheämminkin. Kokouksissa seuraamme myös, mihin toimiin opiskelijoiden palaute on johtanut.
Korkeakoulupoliittinen vaikuttaminen -opintojaksolla kerätty palaute
Osa vapaavalintaiselle Korkeakoulupoliittisen vaikuttamisen opintojaksolle osallistuvista opiskelijoista kerää omalta aloitusryhmältään palautetta opetuksen ja muun toiminnan kehittämisen tueksi. Opiskelijoiden keskeiset havainnot koostetaan osaksi lukuvuosittaista opintojaksopalautekoontia.
Lisätietoa Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Avoin palautekanava (Oppilaitosverkon intranet > Oikopolut tai Poliisin intranet > Oikopolut)
Opiskelijakunnan palautekanava (Oppilaitosverkon intranet > Oikopolut)
Yhteistyökokousten muistiot (Oppilaitosverkon intranet > Opiskelijalle > Opiskelijakunta tai Poliisin intranet > Päätöksenteko ja valmistelu)
Pelastusopiston oppilasyhdistys ja Pelastusopiston johto kokoontuvat säännöllisesti muutaman kerran vuodessa. Kokoontumisissa käsitellään monipuolisesti opiskelua tukevia, esille nousevia kysymyksiä.
Aloitetoiminta
Aloitteen voi tehdä jokainen Pelastusopiston opiskelija. Myös ryhmä voi tehdä aloitteen. Perusteltu aloite tehdään kirjallisesti ja toimitetaan sähköpostitse koulutusjohtajalle. Jokainen aloite käsitellään ja siihen annetaan vastaus. Tehdyt aloitteet (anonymisoitu) ja vastaukset mahdollisine toimenpidetietoineen julkaistaan opiskelijoiden intranetissä.