Länkstig
Navigeringsmeny
Toimintakäsikirja Arvioi Opetuksen arviointi sisältö ruotsi
Utvärdering av undervisningen och inlärningen
Den studerande har flera kanaler för inflytande och respons.
Systemet för respons på studieperioder säkerställer kvaliteten på och utvecklingen av studieperioderna. Den öppna responskanalen är alltid tillgänglig och via den kan studerande lämna ris och ros samt idéer antingen anonymt eller i sitt eget namn. Undervisningens och lärmiljöns tillstånd och studerandenas välbefinnande utvärderas också genom regelbundna enkäter.
Vi utvärderar också internationella utbildningar och processerna för deltagande i dem genom att samla in respons från deltagarna.
Toimintakäsikirja Arvioi Opetuksen arviointi haitari ruotsi
Responsenkäten för yrkeshögskolestuderande i slutskedet av studierna (AVOP) är avsedd för examensstuderande. För studeranden som avlägger högre yrkeshögskoleexamen finns en egen enkät med nästan samma teman. De studerande ombeds att besvara enkäten när de lämnar in sin ansökan om examensbetyg.
AVOP är en nationell enkät och svaren från våra studeranden kan jämföras med svaren från studeranden vid andra yrkeshögskolor. AVOP mäter följande:
- Undervisningen och inlärningen mångsidigt ur olika perspektiv,
- internationalitet och kulturell mångfald,
- arbetslivskontakterna och rådgivningen,
- praktiken,
- lärdomsprovet,
- nöjdheten med studierna.
Informationen som fås via AVOP används i läroplansarbetet, undervisningen, studiehandledningen, utvecklingen av tjänsterna och lärmiljön, likabehandlings- och jämställdhetsarbetet samt i utvärderingen av verksamhetens effektivitet.
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
AVOP-rapporter (Polisens intranät > Polisyrkeshögskolan > Strategi och kvalitet)
Målgruppen för enkäten till sökande är alla som söker till utbildningsprogrammet polis (YH). Med enkäten kartläggs vilka informationskällor har haft betydelse för den sökandes intresse och beslutet att ansöka till studierna. Dessutom ger enkäten information om hur nöjda de sökande är med olika informationskällor, om polisens arbetsgivarimage samt om hur ansöknings- och urvalsprocessen fungerar.
Enkäten till sökande genomförs vartannat år.
Informationen från enkäten används för att utveckla rekryteringen av studerande, kommunikationen samt ansöknings- och urvalsprocesserna.
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Rapporter om enkäterna till sökande (Intranätet på läroanstaltens nätverk > Vår Polamk > Kvalitet / Polisens intranät > Strategi och kvalitet)
I utvärderingen av utbildningens effektivitet utvärderar poliser som har arbetat minst ett år de färdigheter som utbildningsprogrammet polis (YH) ger för polisarbetet. I utvärderingen av effektiviteten frågar vi med jämna mellanrum även de närmaste chefernas omdömen om kompetensen hos nyutexaminerade poliser. Utvärderingen av effektiviteten kartlägger följande:
- Motiven för att söka till polisutbildningen och polisyrket,
- sysselsättningsläget bland nyutexaminerade,
- de nyutexaminerades egen bedömning av sin grundläggande yrkesberedskap (fysisk kondition, stresstålighet och stresshantering samt färdigheter att arbeta i team),
- de nyutexaminerades bedömning av sina grundläggande allmänna kunskaper och färdigheter för polisarbetet,
- de nyutexaminerades bedömning av polisutbildningen med tanke på kompetenskraven i polisyrket.
Informationen från utvärderingen av effektiviteten används i läroplansarbetet, planeringen av verksamheten och i utvärderingen av verksamhetens effektivitet.
Läs mer
Alla utvärderingsrapporter om polisutbildningens effektivitet finns i Theseus
Vi samlar in respons på samtliga studie- och delperioder som ingår i examensutbildningen eller specialiseringsstudierna minst en gång per läsår. Responsen lämnas anonymt och behandlas konfidentiellt. Vi använder responsen från de studerande för att utveckla läroplanerna och undervisningen.
Responsblanketten är likadan för alla studieperioder och den mäter framför allt den studerandes upplevelse av hur studieperiodens kunskapsmål uppnås. Utöver de gemensamma frågorna får läraren dessutom utarbeta egna frågor om studieperioden.
Responsprocessen på studieperioder består av följande steg
- insamling av respons
- utvärdering av respons och svarsrespons
- sammanställning av responssammanfattningar och behandling av sammanfattningar
- beaktande av respons vid planeringen och genomförandet av utbildningen.
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Intranätet på läroanstaltens nätverk / För studerande / Studierespons
Studeranderespons inom polisutbildningen (Polisens intranät / Normbiblioteket)
Efter avslutad studieperiod ombeds studerandena att ge skriftlig respons på studieperioden. Responsen ges anonymt. Studiebyrån skickar en rapport från enkäten till de ansvariga lärarna för studieperioden, utbildningschefen och utbildningsdirektören. De ansvariga lärarna för studieperioden diskuterar responsen med de andra lärarna som undervisat under studieperioden.
Den ansvariga läraren för studieperioden ger feedback till studerandena om responsen.
Responsen används vid planering och genomförande av undervisningen.
Respons samlas också in på sådana fortbildningar som pågår i minst fem dagar. Kursledaren sammanställer responsen och vidarebefordrar den till utbildningschefen och chefen för kompetensområdet. Responsen beaktas i planeringen och genomförandet av nästa kurs.
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Responsrapport om fortbildningen på finska (Polisens intranät > Poliisiammattikorkeakoulu > Oikopolut > Polamkin tilastot)
Studerandebarometerns målgrupp är examensstuderande. Enkäten genomförs vartannat år och den mäter
- studiefärdigheter och studiehälsa,
- användning av rusmedel,
- erfarenheter av mobbning, trakasserier och osakligt bemötande,
- kvaliteten på handledningen och stödtjänsterna,
- lärmiljön och inflytandet.
Informationen som fås via studerandebarometern används i läroplansarbetet, undervisningen, studiehandledningen, utvecklingen av tjänsterna och lärmiljön samt i likabehandlings- och jämställdhetsarbetet. Informationen som fås via studerandebarometern kan användas för många ändamål och undersökningen är ett mycket viktigt verktyg för oss i utvecklingen av verksamheten.
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Rapporter om studerandebarometern på finska (Polisens intranät > Strategi och kvalitet)
Vi samlar in respons från finländska deltagare på CEPOLs internationella utbildningar. Responsen som samlas in med den elektroniska responsblanketten kan användas för att vi identifiera styrkorna och svagheterna i CEPOLs verksamhet, som vi försöker påverka genom att delta på CEPOLs beslutsorgans sammanträden. Med hjälp av responsen utvärderar och utvecklar vi även processerna och kommunikationen inom Polamks CEPOL-team.
Dessutom samlar vi in respons in från alla deltagare vid Polisyrkeshögskolans CEPOL-utbildningar i Finland med CEPOLs egen responsblankett. Responsen används för att utveckla Polisyrkeshögskolans verksamhet när framtida CEPOL-utbildningar ordnas. CEPOL förmedlar också alltid responsen från det föregående året till den nästa arrangören av en motsvarande kurs.
Öppen respons
Studerandena kan lämna öppen respons om Polamks verksamhet via den elektroniska responskanalen, responslådan, lärar- och studerandetutorerna samt studerandekårens elektroniska responskanal. Vi behandlar alla meddelanden med initiativ, kritik och beröm som kommer in via den öppna responskanalen och återkopplar till de responsgivare som lämnar sina kontaktuppgifter. Öppen respons som lämnas anonymt och svaren på den publiceras på intranätet på läroanstaltens datanät.
Samarbetsmöte mellan Polisyrkeshögskolan och Studerandekåren
Samarbetsmötet är ett studerandeorienterat forum där vi regelbundet diskuterar de studerandes önskemål och aktuella frågor inom utbildningen. Dagordningen för mötet sammanställs tillsammans med studerandekårens styrelse. Vi sammanträder minst en gång per termin, vid behov oftare. På mötena följs också upp vilka åtgärder som har vidtagits med anledning av respons från de studerande.
Respons på studieperioden Högskolepolitisk påverkan
En del av de studerande som deltar i den valfria studieperioden Högskolepolitisk påverkan samlar in respons i sin egen startgrupp som stöd för utvecklingen av undervisningen och den övriga verksamheten. De viktigaste iakttagelserna sammanställs läsårsvis i anslutning till responsen på studieperioder.
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Öppen responskanal (Intranätet på läroanstaltens nätverk > Genvägar / Polisens intranät > Genvägar)
Studerandekårens responskanal (Intranätet på läroanstaltens nätverk > Genvägar)
Promemorior från samarbetsmöten (Intranätet på läroanstaltens nätverk > För studerande > Studerandekåren / Polisens intranät > Beslutsfattande och beredning)
Räddningsinstitutets studentkår och Räddningsinstitutets ledning träffas regelbundet några gånger i året. På mötena diskuteras en lång rad frågor som uppstått och som stödjer studierna.
Initiativverksamhet
Alla studerande vid Räddningsinstitutet kan komma med initiativ. Även en grupp kan framföra initiativ. Ett motiverat initiativ görs skriftligen och lämnas in per e-post till utbildningsdirektören. Varje initiativ behandlas och besvaras. Initiativen (anonymiserade) och svaren med eventuell åtgärdsinformation pub-liceras på intranätet för studerande.