Murupolku
Navigointivalikko
Toimintakäsikirja Arvioi Johtamisen arviointi sisältö
Johtamisen ja palveluiden arviointi
Käytössämme on useita erilaisia arviointimenettelyitä johtamisen ja päätöksenteoksen sekä palveluiden kehittämisen tueksi. Tähän osioon olemme koonneet arviointimenettelyitä, jotka tuottavat laajasti tietoa prosesseillemme tai palveluillemme.
Toimintakäsikirja Arvioi Johtamisen arviointi haitari
Henkilöstöbarometri on poliisia varten tehty henkilöstökysely. Se auttaa kehittämään henkilöstön työhyvinvointia, työn sujuvuutta ja organisointia sekä henkilöstöjohtamista poliisin yksiköissä.
Henkilöstöbarometri toteutetaan noin kolmen vuoden välein ja sen tuloksista laaditaan kehittämissuunnitelmia.
Lisätietoja Polamkin henkilöstölle
Poliisin intranet / Tietoa työhön / Organisaatiomme / Tietoa henkilöstöstä
Keräämme toiminnastamme palautetta, jonka avulla kehitämme kirjastopalveluja.
Palautekanaviamme ovat
- sähköposti
- kirjastossa oleva palautekirja
- asiakaspalvelutilanteet
- ammattikorkeakoulukirjastojen kansallinen käyttäjäkysely määräajoin.
Käsittelemme saadun palautteen kirjaston tiimikokouksissa ja kerromme sen aiheuttamista toimista mahdollisuuksien mukaan palautteen antajalle.
Kirjastokokoelmaan liittyvät ehdotukset käsittelee kirjastossa virkailija, joka vastaanottaa hankintaehdotuksen. Tarpeen mukaan hän neuvottelee asiasta kokoelmasta vastaavan henkilön kanssa.
Lisätietoja Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Poliisin intranet / Yksiköt / Poliisiammattikorkeakoulu / Palautteet
Osallistumme kuuden vuoden välein Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) ulkoiseen auditointiin. Saimme vuonna 2024 laatuleiman, joka on voimassa kevääseen 2030. Seuraava auditointi toteutuu vuosina 2029−2030.
Laadimme auditoinnin perusteella kehittämissuunnitelman, jota hyödynnämme toimintamme suunnittelussa.
Tutustu myös
Poliisiammattikorkeakoulun auditointiraportti 2024 Karvin verkkosivulla
Korkeakoulujen auditointikäsikirja 2019-2024 Karvin sivuilla
Korkeakoulujen laadunvarmistuksen eurooppalaiset periaatteet (ESG) ENQAn verkkosivulla
Lisätietoja Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Poliisin intranet / Työtilat / Tulossuunnittelu ja laatu
Poliisin laillisuusvalvonnan tarkoituksena on edistää tavoitteiden toteutumista sekä ylläpitää ja parantaa toiminnan oikeellisuutta ja laatua. Se auttaa estämään virheitä ja korjaamaan virheellisiä menettelytapoja. Laillisuusvalvonnan tavoitteena on vahvistaa kansalaisten luottamusta poliisin toimintaan ja sen laillisuuteen.
Poliisihallitus vastaa poliisin laillisuusvalvonnan järjestämisestä valtakunnallisesti. Rehtori vastaa laillisuusvalvonnan tehokkaasta ja tarkoituksenmukaisesta järjestämisestä ja sen resursoinnista Poliisiammattikorkeakoulussa. Poliisihallituksen laillisuusvalvonta määrittää kunkin vuoden laillisuusvalvonnan valtakunnalliset painopistealueet.
Toiminnan lainmukaisuuden valvonta on osa esihenkilöiden päivittäistä johtamistoimintaa. Laillisuusvalvonnan muita muotoja ovat muun muassa laillisuustarkastukset ja oikaisuvaatimusten kanteluiden käsittely.
Näiden lisäksi poliisissa on käytössä eettinen kanava. Sen kautta on mahdollista ilmoittaa, mikäli epäilee säännösten vastaista tai epäeettistä toimintaa, joka voi aiheuttaa esimerkiksi haittaa poliisille tai sen maineelle.
Lisätietoja
Sisäinen laillisuusvalvonta poliisissa -ohje (Poliisin intranet / Normikirjasto)
Poliisibarometrissa tutkitaan säännöllisesti Suomen väestön käsityksiä poliisin toiminnasta sekä laajemmin sisäisestä turvallisuudesta.
Tutustu myös
Poliisimuseo hyödyntää useita erilaisia menetelmiä ja kanavia asiakastyytyväisyyden mittaamisessa ja palautteen keruussa:
- HappyorNot-palvelu mittaa yleistä asiakastyytyväisyyttä museon aulassa. Tulokset antavat yleiskuvan museossa viihtymisestä.
- Käytössämme on vieraskirja, johon voi kirjoittaa palautetta.
- Palautetta voi antaa myös poliisimuseo.fi-verkkosivun tai sähköpostin kautta.
- Seuraamme aktiivisesti Googlen, Facebookin tai Instagramin kautta annettua palautetta. Palaute kuvaa yleensä kävijäkokemuksen onnistumista.
- Teemme kävijätutkimuksia ja osallistumme Museoliiton valtakunnalliseen tutkimukseen.
- Museoasiakas voi antaa palautetta suoraan aulapalvelulle, joka kirjaa kaikki palautteet.
Analysoimme saamamme palautteet ja vastaamme niihin, joiden antaja on jättänyt yhteystietonsa. Sosiaalisessa mediassa saamaamme palautteeseen vastaamme, kun siihen sisältyy palveluumme liittyvä kysymys. Museokävijöiden palaute on useasti johtanut kehittämistoimiin, kuten tilojen varustuksen parantamiseen.
HappyorNot-palautteesta seuraamme positiivisten ja negatiivisten palautteiden aikoja ja vertaamme niitä vierailijakalenteriin. Mikäli tiettyyn ajankohtaan on kohdistunut kriittistä palautetta, käymme sen läpi ja mietimme mahdollisia kehittämiskohteita.
Kävijätutkimusten tulokset analysoimme tarkasti ja päätämme yhdessä keskeisistä kehittämiskohteista.
Kyselyn tavoitteena on selvittää yhteistyökumppaneiden näkemyksiä Polamkin julkisuuskuvasta, toiminnasta ja tärkeistä tietolähteistä. Kysely tuottaa tietoa myös kumppaneittemme toiveista Polamkia kohtaan.
Sidosryhmäkysely toteutetaan tarpeen mukaan.
Tutustu myös
Lisätietoja Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Sidosryhmäkyselyiden raportit (Poliisin intranet / Yksiköt / Poliisiammattikorkeakoulu / Palautteet)
Tulevaisuuteen tähtäävä toiminta ja ennakoiva toimintaympäristön seuranta on yksi strateginen painopisteemme. Hyödynnämme toimintaympäristön seurannassa poliisin toimintaympäristöanalyysin perusmallia. Tuotamme tietoa myös poliisin yhteiseen strategiseen tilannekuvaan.
Toimintaympäristöseurantamme vaiheet ovat
- jatkuva tiedonkeruu
- tilannekuvan koostaminen osavuosiarviosyklillä
- tilannekuvan tuottaman tiedon hyödyntäminen.
Tutustu myös
Poliisin toimintaympäristö : Poliisiammattikorkeakoulun katsaus 2018 -raportti Theseus-palvelussa
Poliisin toimintaympäristö ja tilastot poliisin verkkosivuilla
Lisätietoa Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Poliisin intranet / Työtilat / Tulossuunnittelu ja laatu / Ennakointi ja tilannekuva
Strategia on kaiken suunnittelumme, toimintamme ja kehittämisemme perusta.
Käytämme vakiintuneita menettelyitä toiminnan ja talouden arviointiin. Teemme kaksi kertaa vuodessa (30.4. ja 31.8.) osavuosiarviot.
Laadimme kerran vuodessa toimintakertomuksen, joka on osa poliisin toimintakertomusta. Siihen raportoimme Valtiokonttorin ohjeistuksen mukaisesti seuraavat tiedot:
- toiminnan vaikuttavuus
- toiminnallinen tehokkuus ydinprosesseittain ja keskeisten palveluiden osalta
- toiminnan tulos ja kannattavuus
- henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
- tilinpäätösanalyysi
- sisäisen valvonnan arviointi- ja vahvistuslausuma
- kokonaisarviointien tulokset.
Hyödynnämme laajaa mittaristoa toimintamme seurannassa ja arvioinnissa. Osavuosiarvioissa teemme suppeamman tarkastelun, joka käsittää vain tulossopimuksen mittarit, joista on sovittu Poliisihallituksen kanssa. Toimintakertomuksessa tarkastelemme kattavasti toimintaamme ja analysoimme ydinprosessien ja keskeisten palveluidemme tunnuslukuja tarkemmin. Käytössämme on myös päivittyviä tilastoraportteja keskeisistä tunnusluvuista reaaliaikaista seurantaa varten.
Tutustu myös
Poliisiammattikorkeakoulun toiminnalliset linjaukset
Poliisiammattikorkeakoulun tulossopimukset ja toimintakertomukset poliisin verkkosivuilla
Lisätietoa Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Tulosseurannan asiakirjat (Poliisin intranet / Tietoa työhön / Organisaatiomme / Tulosohjaus )
Poliisiammattikorkeakoulun koulutusten päivittyvät hakijaraportit (Poliisin intranet / Henkilöstöasiat / Osaaminen ja koulutus)
Seuraamme ja arvioimme viestinnän laatua ja tavoittavuutta sekä Polamkia koskevia mielikuvia jatkuvasti. Osallistumme säännöllisesti muun muassa yhteisökuvaa koskeviin tutkimuksiin.
Lisätietoa Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Poliisin intranet / Tietoa työhön / Viestintä
Poliisin intranet / Yksiköt / Poliisiammattikorkeakoulu / Palautteet