Länkstig
Navigeringsmeny
Toimintakäsikirja Arvioi Johtamisen arviointi sisältö ruotsi
Utvärdering av ledning och tjänster
Vi använder flera olika utvärderingsmetoder som stöd för ledningen, beslutsfattandet och utvecklingen av tjänsterna. I det här avsnittet har vi sammanställt sådana utvärderingsmetoder som producerar omfattande information för våra processer eller tjänster.
Toimintakäsikirja Arvioi Johtamisen arviointi haitari ruotsi
Personalbarometern är en personalenkät som har utarbetats för polisen. Den hjälper att utveckla personalens arbetshälsa, arbetets smidighet och organisation samt personalledningen inom polisens enheter.
Personalbarometern genomförs vart tredje år och dess resultat används som underlag för utvecklingsplaner.
Mer information till anställda vid Polamk
Polisens intranät > Polisyrkeshögskolan > Personalärenden > Arbetshälsa och arbetarskydd > Personalbarometern
Vi samlar in respons på verksamheten för att utveckla bibliotekstjänsterna.
Som responskanaler används
- e-post,
- responsboken i biblioteket,
- kundbetjäningssituationer,
- den nationella användarenkäten för yrkeshögskolebibliotek som genomförs regelbundet.
Vi behandlar responsen på bibliotekets teammöten och informerar responsgivaren om de åtgärder som responsen ger upphov till alltid när detta är möjligt.
Förslag gällande bibliotekets samling behandlas vid biblioteket av den bibliotekarie som tar emot inköpsförslaget. Vid behov diskuterar han eller hon ärendet med den samlingsansvarige.
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Rapporter om bibliotekets användarenkäter (Polisens intranät > Polisyrkeshögskolan > Biblioteket > Information om biblioteket > Användarenkäter)
Vi deltar vart sjätte år i en extern auditering som genomförs av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU). År 2024 fick vi en kvalitetsstämpel som gäller till våren 2030. Nästa auditering genomförs 2029–2030.
Baserat på auditeringen utarbetar vi en utvecklingsplan som utnyttjas i planeringen av verksamheten.
Läs mer:
Auditeringsrapport: Auditering av Polisyrkeshögskolan 2024 på NCU:s webbplats (på finska)
Auditeringshandbok för högskolor 2019-2024 på NCU:s webbplats
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Polisens intranät / Työtilat / Tulossuunnittelu ja laatu
Syftet med polisens laglighetsövervakning är att främja förverkligandet av målen samt att upprätthålla och förbättra verksamhetens riktighet och kvalitet. Den bidrar till att förhindra misstag och korrigera felaktiga förfaranden. Syftet med laglighetsövervakningen är att stärka medborgarnas förtroende för polisens verksamhet och dess lagenlighet.
Polisstyrelsen ansvarar för att organisera polisens laglighetövervakning i hela landet. Vid Polisyrkeshögskolan är det rektorn som ansvarar för organiseringen av laglighetsövervakningen och att den har tillgång till resurser. Polisstyrelsens laglighetsövervakning fastställer de årliga, riksomfattande prioriteringsområdena för laglighetsövervakningen. Olika former av laglighetsövervakning är bland annat laglighetskontroller och rättelseyrkanden.
Polisen har en etisk kanal, genom vilken det är möjligt att anmäla olaglig eller oetisk verksamhet som orsakar eller kan orsaka risker eller olägenheter för polisen eller dess rykte.
Ytterligare information:
Polisen anvisning om intern laglighetövervakning inom polisen (POL-2019-16223) (Polisens intranät > Anvisningsbibliotek)
Polisbarometern kartlägger regelbundet den finländska allmänhetens uppfattning om polisens verksamhet och om Finlands inre säkerhet ur ett bredare perspektiv.
Polisbarometern innehåller viktig information som används i planeringen av verksamheten.
Läs mer
Polismuseet mäter kundnöjdheten och samlar in respons med hjälp av flera olika metoder och kanaler:
- Tjänsten HappyOrNot mäter den allmänna kundnöjdheten i museets aula. Resultaten ger en allmän bild av hur besökarna trivs i museet.
- Vi använder också en gästbok där besökarna kan skriva sin respons.
- Respons kan också lämnas på webbplatsen Poliisimuseo.fi eller via e-post.
- Vi följer aktivt responsen som vi får via Google, Facebook och Instagram. Vanligtvis ger denna respons en bild av hur bra besökarupplevelsen varit.
- Vi genomför besökarundersökningar och deltar i Museiförbundets riksomfattande undersökning.
- Museibesökaren kan lämna respons direkt till aulatjänsten som registrerar all respons.
Vi analyserar all respons som vi får och återkopplar till de responsgivare som lämnar sina kontaktuppgifter. På respons som kommer in via sociala medier svarar vi om responsen innehåller en fråga om vår tjänst. Museibesökarnas respons har många gånger gett upphov till utvecklingsåtgärder, till exempel till att utrustningen i lokalerna har förbättrats.
Med tjänsten HappyorNot kan vi se vilka tider vi får positiv respektive negativ respons och jämföra besökarnas återkoppling med besökarkalendern. Om vi får mycket kritik vid en viss tidpunkt går vi igenom responsen med aulapersonalen och funderar på hur tjänsterna eventuellt kan utvecklas.
Resultaten från besökarundersökningarna analyseras noggrant och beslut om viktiga utvecklingsobjekt fattas tillsammans.
Syftet med enkäten är att kartlägga samarbetsparternas åsikter om Polamks image och verksamhet samt viktiga informationskällor och att ta del av deras önskemål angående Polamk.
Intressentgruppsenkäten genomförs vid behov med ungefär 3–4 års mellanrum.
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Rapporter om intressentgruppsenkäter (Polisens intranät > Polisyrkeshögskolan > Strategi och kvalitet / Intranätet på läroanstaltens nätverk > Gemensamma tjänster > Kvalitetsarbete)
Identifieringen av förändringar i verksamhetsmiljön har länkats till den årliga verksamhets- och resultatsplaneringen, riskhanteringen och till läroplansarbetet. Verksamhetsmiljön och förändringarna i den undersöks bland annat med hjälp av PESTE-analysen, där följande förändringsfaktorer identifieras:
- politiska förändringar och ändringar av lagstiftningen
- ekonomiska förändringar
- sociala förändringar
- tekniska förändringar
- ekologiska förändringar.
Vi analyserar också om de identifierade förändringsfaktorerna utgör möjligheter eller hot.
Analysen av verksamhetsmiljön är också en viktig del av den årliga riskhanteringen som vi gör enligt polisens anvisningar. Konsekvenserna och sannolikheten av de risker som förknippas med de förändringsfaktorer som identifierats i verksamhetsplaneringen och riskhanteringen utvärderas på en skala med fyra nivåer. På så sätt kan vi identifiera förändringsfaktorernas risknivå och åtgärdernas brådskandegrad.
Analysen av verksamhetsmiljön ingår i vårt läroplansarbete. De lärare som uppdaterar undervisnings- och genomförandeplanerna reflekterar under ledning av de ansvariga lärarna över kompetensmålen ur polisens och samhällets perspektiv och utifrån de senaste forskningsrönen.
I vår publikationsserie publiceras regelbundet verksamhetsmiljörapporter.
Läs mer
Polisens verksamhetsmiljö och statistik på polisens webbplats
Strategin utgör grunden för all vår planering, verksamhet och utveckling. Strategin utvärderas årligen i samband med verksamhetsplaneringen genom att analysera verksamhetsmiljön och säkerställa att målsättningarna för det följande året är knutna till de strategiska tyngdpunktsområdena.
Vi har flera etablerade förfaranden för utvärdering av verksamheten och ekonomin. Delårsrapporter sammanställs två gånger per år, den 30 april och 31 augusti, och de innehåller följande delområden:
- Identifiering av framgångar, utmaningar och framtidsutsikter för de kommande åren.
- Analys av uppnåendet av målen enligt resultatavtalet och verksamhetsplanen.
- Utfall av nyckeltalen i resultatavtalet.
- Utvärdering av utfallet för budgeten och personalbudgeten.
I samband med delårsrapporten har vi också möjlighet att uppdatera målen i verksamhetsplanen.
En gång per år utarbetas en verksamhetsberättelse som är en del av polisens verksamhetsberättelse. För denna rapporterar vi följande uppgifter enligt Statskontorets anvisningar:
- Verksamhetens effektivitet,
- operativ effektivitet per kärnprocess och i centrala tjänster,
- verksamhetens resultat och lönsamhet,
- hantering och utveckling av psykiska resurser,
- bokslutsanalys,
- utlåtande om utvärdering och bekräftelse av den interna kontrollen,
- resultaten från övergripande utvärderingar.
I uppföljningen och utvärderingen av verksamheten används en omfattande uppsättning av mätare. I delårsrapporterna görs en mindre omfattande granskning där endast resultatavtalets mätare som avtalats med Polisstyrelsen ingår. I verksamhetsberättelsen granskar vi vår verksamhet på ett heltäckande sätt och gör en mer ingående analys av kärnprocessernas och de viktigaste tjänsternas nyckeltal. Vi har även tillgång till tidsenliga statistikrapporter över de viktigaste nyckeltalen för uppföljning i realtid.
Läs mer
Polisyrkeshögskolans strategiska riktlinjer
Polisyrkeshögskolans resultatavtal och verksamhetsberättelser på polisens webbplats
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Resultatuppföljningsdokument och Polamks nyckeltal (Polisens intranät > Polisyrkeshögskolan > Genvägar > Resultatplanering och kvalitet > Resultatplanering)
Polisyrkeshögskolans statistikrapporter, uppdateras (Polisens intranät > Polisyrkeshögskolan > Genvägar > Polamks statistik)
Med kommunikations- och imageundersökningar kartläggs kvaliteten hos och tillgängligheten av Polamks informationsverksamhet samt de allmänna uppfattningarna om högskolan. Vi deltar regelbundet i olika utredningar och utvärderingar.
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Polisens intranät > Polisyrkeshögskolan > Förvaltning > Kommunikation > Uppföljning och utvärdering av kommunikationen