Murupolku
Navigointivalikko
Toimintakäsikirja opetuksen suunnittelu sisältö
Opetuksen ja oppimisen suunnittelu
Opetus ja oppiminen ovat lakisääteinen tehtävämme. Opetuksen suunnittelutyötä ohjaavat etenkin poliisin strategia ja Polamkin toiminnalliset, pedagogiset ja TKI-linjaukset sekä korkeakoulujen yhteiset tavoitteet.
Tunnistamme ja edistämme tutkinto- ja täydennyskoulutuksen tarpeita osana Polamkin strategiatyötä, poliisin tulosohjausta sekä vuositason toimintasuunnittelua. Osaamistarpeita ennakoimme lisäksi opetussuunnitelmatyössä ja valintaperusteiden suunnittelussa.
Opetussuunnitelmamme ovat osaamisperustaisia. Pyrimme koulutuksen suunnittelussa linjakkuuteen ja toteutamme ne sulautuvan opetuksen periaatteilla. Linjakkaalla suunnittelulla tarkoitetaan sitä, että osaamistavoitteet, sisällöt, opetusmenetelmät ja arviointi ovat linjassa keskenään ja ne tukevat toisiaan. Sulautuva opetus muodostuu lähiopinnoista, verkko-opiskelusta sekä oppilaitoksessa toteutetuista autenttisista harjoituksista että yleensä poliisiyksikössä suoritettavasta harjoittelusta.
Toimintakäsikirja opetuksen suunnittelu sisältö haitari
Opetuksen suunnittelun keskeiset asiakirjat ovat opetussuunnitelma, toteutussuunnitelma ja tuntitoteutussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa kuvaamme tutkinnon yleiset ja ammatilliset kompetenssit ja osaamistavoitteet. Toteutussuunnitelmassa täsmennämme toteutustavan, arviointikriteerit ja opiskelijan työmäärän. Tuntitoteutussuunnitelmassa määrittelemme esimerkiksi opintojakson yksityiskohtaiset sisällöt ja tilatarpeet. Opetussuunnitelmatyön tukena on ops-opas, joka kokoaa opetussuunnitelmatyömme periaatteet, menettelyt ja ohjeet yhteen.
Opetussuunnitelmaprosessin tavoitteena on varmistaa yhtenäiset käytännöt tutkintokoulutusten ja erikoistumisopintojen opetussuunnitelmien kehittämisessä, päivittämisessä sekä lisätä tietoisuutta opetussuunnitelmatyön kulusta. Opetussuunnitelmatyön vaiheet ovat samat, mutta tutkinnosta ja erikoistumisopintokokonaisuudesta riippuen ajoitus vaihtelee.
Opetussuunnitelmatyön vaiheet
- Koulutus- ja tutkimusjohtaja käynnistää opetussuunnitelmatyön valmistelun ja linjaa suunnitteluohjeistuksen. Syötteinä ovat mm. opiskelijapalautteet, työelämäpalaute, Poliisihallituksesta ja eri selvityksistä tulleet esitykset ja vaatimukset huomioitavaksi ops-työssä, tulossopimus yms.
- Koulutuspäällikkö järjestää opetuksen ryhmäesihenkilöille ja ruotsinkielisen koulutuksen koordinaattorille tapaamisen ja esittelee Koulutuksen ja tutkimuksen johtoryhmässä päätetyt opetussuunnitelmatyön linjaukset.
- Ryhmäesihenkilöt ohjeistavat ko. tutkinnon opintojaksojen vastuuopettajat, jotka suunnittelevat ja tekevät opetussuunnitelmaehdotuksen yhdessä muiden opettajien kanssa.
- Koulutuspäällikkö ja -suunnittelijat tukevat valmistelutyötä prosessin aikana.
- Koulutuspäällikkö järjestää ryhmäesihenkilöille tapaamisen, jossa he esittelevät omien vastuualueidensa opetussuunnitelmaehdotukset ja perustelut.
- Koulutuspäällikkö ja -suunnittelija kokoavat ehdotukset, käsittelevät ja kommentoivat niitä tarvittaessa sekä viimeistelevät opetussuunnitelmaesityksen.
- Koulutuspäällikkö esittelee Koulutuksen ja tutkimuksen johtoryhmälle opetussuunnitelmaesityksen. Opetussuunnitelma voidaan tarvittaessa palauttaa takaisin tarkennettavaksi koulutuspäällikölle.
- Koulutus- ja tutkimusjohtaja esittelee opetussuunnitelman Poliisiammattikorkeakoulun hallituksessa.
- Poliisiammattikorkeakoulun hallituksessa hyväksytty opetussuunnitelma julkaistaan.
- Koulutus- ja tutkimusjohtaja hyväksyy toteutussuunnitelmatiedot.
- Opetussuunnitelmaprosessi arvioidaan.
Opetussuunnitelmatyö sisältää opetus- ja toteutussuunnitelmien päivittämisen ja kehittämisen. Tuntitoteutusten ja lukujärjestysten suunnittelu ovat tärkeä osa ops-työtä.
Opetussuunnitelman ja opetuksen suunnittelu on jatkuvaa kehittämistä ja puhutaankin kehästä, jossa suunnittelu, toteutus, arviointi ja kehittäminen ovat jatkuva prosessi. Opetussuunnitelman ja opetuksen suunnittelu ja niiden kehittäminen noudattavat PDCA-sykliä (Plan, Do, Check, Act).
Pelastusalan päällystötutkinnon opetuksen suunnittelun keskeiset asiakirjat ovat opetussuunnitelma ja opintojaksojen toteutussuunnitelmat. Opetussuunnitelma kuvaa tutkinnon perusrakenteen ja siinä määritellään mm. tutkinnon yleiset tavoitteet ja lähtökohdat, kunkin opintojakson tavoitteet ja ydinsisällöt. Opetussuunnitelman valmistelee Pelastusopisto ja vahvistaa Poliisiammattikorkeakoulu. Toteuttamissuunnitelma on opetussuunnitelmassa kuvatun opintojakson toteuttamiseksi laadittu suunnitelma. Opintojaksojen toteutussuunnitelmista vastaa kunkin opintojakson vastuuopettaja.
Johtamisen ja onnettomuuksien ehkäisyn koulutuslinjan koulutuspäällikkö vastaa pelastusalan päällystötutkinnon opetussuunnitelman valmistelusta yhdessä tutkinnon opintojaksojen vastuuopettajien kanssa. Koulutusjohtaja esittelee opetussuunnitelman Poliisiammattikorkeakoululle. Opetussuunnitelmaluonnos käsitellään Poliisiammattikorkeakoulun Opetussuunnitelmien kehittämisryhmässä. Poliisiammattikorkeakoulun koulutusjohtaja esittelee opetussuunnitelman Poliisiammattikorkeakoulun hallitukselle, joka hyväksyy opetussuunnitelman esityksen mukaisesti, muutettuna tai palauttaa sen uudelleen valmisteltavaksi.
Opetussuunnitelma valmistellaan vuosittain Pelastusopiston opetuksen vuosikellon mukaisesti.
Koulutuspäällikkö kokoaa Poliisihallituksen, Keskusrikospoliisin (KRP), poliisin, Tullin, ja Rajavartiolaitoksen (PTR) -koulutusryhmän ja keskeisten sidosryhmien koulutustoiveista tai koulutussuunnitelmista täydennyskoulutuksen alustavan vuosisuunnitelman. Siihen sisällytämme poliisikoiratoiminnan koulutussuunnitelman, jonka valmistelemme Poliisihallituksen asiantuntijaryhmän kanssa. Vuosisuunnitelman teossa hyödynnämme aikaisempien vuosien osallistujatilastoja ja opiskelijapalautetta.
Vuosisuunnitelmaamme kuuluvat myös yhteistyökumppanien kanssa järjestettävät koulutukset. Koordinoimme ja järjestämme itse esimerkiksi Euroopan unionin lainvalvontakoulutusvirasto CEPOLin kursseja.
Yksiköiden päälliköt, ryhmäesihenkilöt, lukujärjestyssuunnittelu ja majoitustoiminta saavat alustavan vuosisuunnitelman käyttöönsä, jotta voimme aloittaa resurssisuunnittelun. Vuosisuunnitelmaa ei vahvisteta vaan se siirtyy vaiheittain toteutukseen käytettävissä olevien resurssien puitteissa.
Jokaisella täydennyskoulutuksella on kurssinjohtaja, joka valmistelee opetussuunnitelmat yhdessä eri asiantuntijoiden kanssa. Ryhmäesihenkilöt päättävät kurssinjohtajista tai mikäli kurssinjohtaja ei työskentele Polamkissa, he nimeävät koulutukselle vastuuhenkilön Polamkista. Vastuuhenkilön tehtävänä on tukea ulkopuolista kurssinjohtajaa koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Kurssinjohtajat hyväksyttävät koulutuskohtaiset suunnitelmat yksikön päälliköllä tai ryhmäesihenkilöllä, varaavat tilat ja majoitukset.
Laadimme kaikista täydennyskoulutuksistamme opetussuunnitelmat yhtenäiselle pohjalle. Tarkastamme ja hyväksymme opetussuunnitelmat vähintään joka toinen vuosi. Kurssinjohtaja tai koulutuksen vastuuhenkilö toimittaa opetussuunnitelmaluonnoksen koulutussuunnittelijalle, joka varmistaa sen yhtenäisen rakenteen ja sisällön. Koulutuspäällikkö hyväksyy opetussuunnitelmat.
Hyödynnämme täydennyskoulutuksen suunnittelussa ja toteutuksen laadun varmistamisessa tarvittaessa kansallisia asiantuntijaverkostoja. Poliisihallitus arvioi osan koulutusmateriaaleista ennen niiden julkaisua.
Toimintakäsikirja opetuksen suunnittelu infolaatikko oikea palsta
Tutustu myös
Ops-opas: käsikirja osaamisperustaiseen opetussuunnitelmatyöhön
Lisätietoa koulutusten toteuttamisesta
Poliisin päällystötehtäviin (YAMK)
Pelastusalan päällystötehtäviin (AMK)
Yksityisen turva-alan koulutus
Lisätietoja Polamkin opiskelijalle tai henkilökunnalle
Opetussuunnitelmatyö (Poliisin intranet / Työtilat / Polamk OPSit ja totsut)
Täydennyskoulutus (Poliisin intranet / Henkilöstöasiat / Osaaminen ja koulutus / Täydennyskoulutus )
Kansainvälinen koulutus (Poliisin intranet / Henkilöstöasiat / Osaaminen ja koulutus / Kansainväliset koulutukset )