Länkstig
Navigeringsmeny
Toimintakäsikirja opetuksen suunnittelu sisältö ruotsi
Planering av undervisningen och inlärningen
Planeringen av undervisningen och inlärningen styrs i synnerhet av Polamks strategi, de pedagogiska riktlinjerna och FUI-riktlinjerna samt högskolornas gemensamma mål. Identifieringen av utbildningsbehovet, med vilket vi till exempel avser helt nya examens- eller fortbildningar, görs i den ovan beskrivna processen för strategisk planering. Kompetensbehoven förutser vi i planeringsprocesserna för strategiska planeringen, läroplansarbetet och urvalskriterierna.
Våra läroplaner är kompetensbaserade. I planeringen av utbildningen strävar vi efter riktlinjer och förverkligar dem enligt principerna för fusionerande undervisning. Med linjebaserad planering avses att kompetensmålen, innehållet, undervisningsmetoderna och utvärderingen är i linje med varandra och stöder varandra. Den fusionerande undervisningen består av närstudier, nätstudier samt autentiska övningar vid läroanstalten och praktik som i allmänhet utförs vid polisenheten.
Toimintakäsikirja opetuksen suunnittelu sisältö haitari ruotsi
De centrala dokumenten för planeringen av undervisningen är läroplanen, genomförandeplanen och lektionsplanen. I läroplanen beskriver vi examens allmänna och yrkesmässiga kompetenser och kompetensmål. I genomförandeplanen preciserar vi genomförandesättet, bedömningskriterierna och studerandens arbetsmängd. I lektionsplanen definierar vi till exempel studieperiodens detaljerade innehåll och utrymmesbehov. Som stöd för läroplansarbetet finns läroplansguiden som sammanställer principerna, förfarandena och anvisningarna för vårt läroplansarbete.
Utvecklingsgruppen för läroplaner leder och koordinerar vårt läroplansarbete. Utbildningschefen presenterar responssammanfattningarna och beredningsarbetet som utarbetats av utvecklingsgruppen för läroplaner för undervisningsverksamhetens styrgrupp, som drar upp riktlinjerna för tyngdpunkterna i vårt läroplansarbete och inleder vår läroplansprocess. När vi gör upp läroplanen beaktar vi Polamks pedagogiska mål samt sådant som kommit fram i responsen från studerande och arbetslivet.
De ansvariga lärarna för studieperioderna granskar och utarbetar läro- och genomförandeplanerna tillsammans med studieperiodens övriga lärare. Utbildningschefen och -planerarna ordnar ett gemensamt planeringsmöte för de ansvariga lärarna. Under mötet säkerställer vi att det inte förekommer överlappningar eller luckor mellan studieperioderna. Utbildningschefen och -planerarna stöder beredningsarbetet genom att ordna respons- och planeringsmöten för varje studieperiod.
Lärarna för studieperioderna gör upp ett förslag till läroplan som behandlas i utvecklingsgruppen för läroplaner. Vid behov begärs kompletterande uppgifter av de ansvariga lärarna. Utvecklingsgruppen för läroplaner gör upp en framställning till läroplan. Utbildningschefen utvärderar genomförandeplanerna på timnivå och tidtabellen i samarbete med planeringen av läsordningen.
Styrgruppen Koto behandlar förslaget till läroplan. Vid behov returnerar styrgruppen Koto läroplanen för precisering till utvecklingsgruppen för läroplaner. Utbildningsdirektören presenterar läroplanen för Polamks styrelse, som godkänner läroplanen enligt förslaget, ändrad eller returnerar den för ny beredning. Utbildningschefen godkänner genomförandeplanerna.
De viktigaste dokumenten för planering av undervisningen inom befälsexamen för räddningsbranschen är läroplanen och genomförandeplanerna för studieperioderna. Läroplanen beskriver utbildningens grundläggande struktur och definierar bland annat utbildningens övergripande målsättningar och utgångspunkter, målen för varje studieperiod, kärninnehållet, studiernas obligatoriska litteratur samt bedömningskriterierna. Läroplanen bereds av Räddningsinstitutet och godkänns av Polisyrkeshögskolan. Genomförandeplanen är en plan som utarbetats för genomförande av den studieperiod som beskrivs i läroplanen. Den ansvariga läraren för varje studieperiod ansvarar för genomförandeplanerna.
Utbildningschefen för utbildningslinjen ledning och förebyggande av olyckor ansvarar för beredningen av läroplanen för befälsexamen för räddningsbranschen, tillsammans med de ansvariga lärarna för utbildningens studieperioder. Utbildningsdirektören presenterar läroplanen för Polisyrkeshögskolan. Utkastet till läroplan behandlas i utvecklingsgruppen för läroplaner vid Polisyrkeshögskolan. Polisyrkeshögskolans utbildningsdirektör presenterar läroplanen för styrelsen för Polisyrkeshögskolan, som godkänner läroplanen i enlighet med propositionen, med ändringar eller återlämnar den för ny beredning.
Läroplanen bereds årligen i enlighet med Räddningsinstitutets årshjul.
Utbildningschefen sammanställer en preliminär årsplan för fortbildningen utifrån Polisstyrelsens, Centralkriminalpolisens (CKP), polisens, Tullens och Gränsbevakningsväsendets (PTG) gruppens samt centrala intressegruppers utbildningsönskemål eller utbildningsplaner. I planen ingår en utbildningsplan för polishundsverksamheten som vi bereder tillsammans med Polisstyrelsens expertgrupp.
I vår årsplan ingår också utbildningar som ordnas tillsammans med samarbetspartner. Vi organiserar och koordinerar, till exempel, kurser av Europeiska unionens byrå för utbildning av tjänstemän inom brottsbekämpning CEPOL.
Kompetensområdenas chefer, planeringen av läsordningen och inkvarteringsverksamheten får tillgång till den preliminära årsplanen för att vi ska kunna inleda resursplaneringen. Årsplanen fastställs inte utan den genomförs stegvis inom ramen för de tillgängliga resurserna.
Varje fortbildning har en kursledare som bereder läroplanerna tillsammans med olika experter. Cheferna för kompetensområdena beslutar om kursledarna. Om kursledaren inte arbetar vid Polamk utser de en ansvarsperson för utbildningen vid Polamk. Ansvarspersonens uppgift är att stödja den utomstående kursledaren i planeringen och genomförandet av utbildningen. Kursledarna låter kompetensområdenas chefer godkänna de utbildningsspecifika planerna, reserverar lokaler och inkvartering.
Av alla våra fortbildningar utarbetar vi läroplaner på en enhetlig grund. Vi granskar och godkänner läroplanerna minst vartannat år. Kursledaren eller utbildningens ansvarsperson skickar utkastet till läroplanen till utbildningsplaneraren, som säkerställer dess enhetliga struktur och innehåll. Utbildningschefen godkänner läroplanerna.
Vi utnyttjar vid behov nationella expertnätverk i planeringen av fortbildningen och i säkerställandet av kvaliteten på genomförandet. Polisstyrelsen bedömer en del av utbildningsmaterialen innan de publiceras.
Toimintakäsikirja opetuksen suunnittelu infolaatikko oikea palsta ruotsi
Läs mer
Läroplanshandbok: handbok för kompetensbaserat läroplansarbete
Mera information om undervisnings- och inlärningsprocesser
Utbildning för polis (högre YH)
Befälsexamen för räddningsbranschen (YH)
Mera information för Polamks personal och studerande på finska
Utarbetande av läroplanen (Polisens intranät / Työtilat / Polamk OPSit ja totsut)
Fortbildning (Polisens intranät / Henkilöstöasiat / Osaaminen ja koulutus / Täydennyskoulutus)
Internationell utbildning (Polisens intranät / / Henkilöstöasiat / Osaaminen ja koulutus / Kansainväliset koulutukset)