Murupolku
Navigointivalikko
Toimintakäsikirja Arvioi Palautekyselyt ja arvioinnit sisältö
Palautekyselyt ja arvioinnit
Arvioimme toimintaamme monenlaisilla erilaisilla menetelmillä. Kaikki käytössämme olevat erilaiset kyselyt ja arvioinnit on koottu tälle sivulle.
Toimintakäsikirja Arvioi Palautekyselyt ja Arvioinnit Johtaminen ennen haitaria
Johtamisen palautekyselyt ja arvioinnit
Saamme toimintamme suunnitteluun ja toteutukseen palaute- ja arviointitietoa monesta eri lähteestä.
Toimintakäsikirja Arvioi Johtamisen arviointi haitari
Henkilöstöbarometri on poliisia varten tehty henkilöstökysely. Se auttaa kehittämään henkilöstön työhyvinvointia, työn sujuvuutta ja organisointia sekä henkilöstöjohtamista poliisin yksiköissä.
Henkilöstöbarometri toteutetaan noin kolmen vuoden välein ja sen tuloksista laaditaan kehittämissuunnitelmia.
Lisätietoja Polamkin henkilöstölle
Poliisin intranet / Tietoa työhön / Organisaatiomme / Tietoa henkilöstöstä
Keräämme toiminnastamme palautetta, jonka avulla kehitämme kirjastopalveluja.
Palautekanaviamme ovat
- sähköposti
- kirjastossa oleva palautekirja
- asiakaspalvelutilanteet
- ammattikorkeakoulukirjastojen kansallinen käyttäjäkysely määräajoin.
Käsittelemme saadun palautteen kirjaston tiimikokouksissa ja kerromme sen aiheuttamista toimista mahdollisuuksien mukaan palautteen antajalle.
Kirjastokokoelmaan liittyvät ehdotukset käsittelee kirjastossa virkailija, joka vastaanottaa hankintaehdotuksen. Tarpeen mukaan hän neuvottelee asiasta kokoelmasta vastaavan henkilön kanssa.
Lisätietoja Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Poliisin intranet / Yksiköt / Poliisiammattikorkeakoulu / Palautteet
Osallistumme kuuden vuoden välein Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) ulkoiseen auditointiin. Saimme vuonna 2024 laatuleiman, joka on voimassa kevääseen 2030. Seuraava auditointi toteutuu vuosina 2029−2030.
Laadimme auditoinnin perusteella kehittämissuunnitelman, jota hyödynnämme toimintamme suunnittelussa.
Tutustu myös
Poliisiammattikorkeakoulun auditointiraportti 2024 Karvin verkkosivulla
Korkeakoulujen auditointikäsikirja 2019-2024 Karvin sivuilla
Korkeakoulujen laadunvarmistuksen eurooppalaiset periaatteet (ESG) ENQAn verkkosivulla
Lisätietoja Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Poliisin intranet / Työtilat / Tulossuunnittelu ja laatu
Poliisin laillisuusvalvonnan tarkoituksena on edistää tavoitteiden toteutumista sekä ylläpitää ja parantaa toiminnan oikeellisuutta ja laatua. Se auttaa estämään virheitä ja korjaamaan virheellisiä menettelytapoja. Laillisuusvalvonnan tavoitteena on vahvistaa kansalaisten luottamusta poliisin toimintaan ja sen laillisuuteen.
Poliisihallitus vastaa poliisin laillisuusvalvonnan järjestämisestä valtakunnallisesti. Rehtori vastaa laillisuusvalvonnan tehokkaasta ja tarkoituksenmukaisesta järjestämisestä ja sen resursoinnista Poliisiammattikorkeakoulussa. Poliisihallituksen laillisuusvalvonta määrittää kunkin vuoden laillisuusvalvonnan valtakunnalliset painopistealueet.
Toiminnan lainmukaisuuden valvonta on osa esihenkilöiden päivittäistä johtamistoimintaa. Laillisuusvalvonnan muita muotoja ovat muun muassa laillisuustarkastukset ja oikaisuvaatimusten kanteluiden käsittely.
Näiden lisäksi poliisissa on käytössä eettinen kanava. Sen kautta on mahdollista ilmoittaa, mikäli epäilee säännösten vastaista tai epäeettistä toimintaa, joka voi aiheuttaa esimerkiksi haittaa poliisille tai sen maineelle.
Lisätietoja
Sisäinen laillisuusvalvonta poliisissa -ohje (Poliisin intranet / Normikirjasto)
Poliisibarometrissa tutkitaan säännöllisesti Suomen väestön käsityksiä poliisin toiminnasta sekä laajemmin sisäisestä turvallisuudesta.
Tutustu myös
Poliisimuseo hyödyntää useita erilaisia menetelmiä ja kanavia asiakastyytyväisyyden mittaamisessa ja palautteen keruussa:
- HappyorNot-palvelu mittaa yleistä asiakastyytyväisyyttä museon aulassa. Tulokset antavat yleiskuvan museossa viihtymisestä.
- Käytössämme on vieraskirja, johon voi kirjoittaa palautetta.
- Palautetta voi antaa myös poliisimuseo.fi-verkkosivun tai sähköpostin kautta.
- Seuraamme aktiivisesti Googlen, Facebookin tai Instagramin kautta annettua palautetta. Palaute kuvaa yleensä kävijäkokemuksen onnistumista.
- Teemme kävijätutkimuksia ja osallistumme Museoliiton valtakunnalliseen tutkimukseen.
- Museoasiakas voi antaa palautetta suoraan aulapalvelulle, joka kirjaa kaikki palautteet.
Analysoimme saamamme palautteet ja vastaamme niihin, joiden antaja on jättänyt yhteystietonsa. Sosiaalisessa mediassa saamaamme palautteeseen vastaamme, kun siihen sisältyy palveluumme liittyvä kysymys. Museokävijöiden palaute on useasti johtanut kehittämistoimiin, kuten tilojen varustuksen parantamiseen.
HappyorNot-palautteesta seuraamme positiivisten ja negatiivisten palautteiden aikoja ja vertaamme niitä vierailijakalenteriin. Mikäli tiettyyn ajankohtaan on kohdistunut kriittistä palautetta, käymme sen läpi ja mietimme mahdollisia kehittämiskohteita.
Kävijätutkimusten tulokset analysoimme tarkasti ja päätämme yhdessä keskeisistä kehittämiskohteista.
Kyselyn tavoitteena on selvittää yhteistyökumppaneiden näkemyksiä Polamkin julkisuuskuvasta, toiminnasta ja tärkeistä tietolähteistä. Kysely tuottaa tietoa myös kumppaneittemme toiveista Polamkia kohtaan.
Sidosryhmäkysely toteutetaan tarpeen mukaan.
Tutustu myös
Lisätietoja Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Sidosryhmäkyselyiden raportit (Poliisin intranet / Yksiköt / Poliisiammattikorkeakoulu / Palautteet)
Tulevaisuuteen tähtäävä toiminta ja ennakoiva toimintaympäristön seuranta on yksi strateginen painopisteemme. Hyödynnämme toimintaympäristön seurannassa poliisin toimintaympäristöanalyysin perusmallia. Tuotamme tietoa myös poliisin yhteiseen strategiseen tilannekuvaan.
Toimintaympäristöseurantamme vaiheet ovat
- jatkuva tiedonkeruu
- tilannekuvan koostaminen osavuosiarviosyklillä
- tilannekuvan tuottaman tiedon hyödyntäminen.
Tutustu myös
Poliisin toimintaympäristö : Poliisiammattikorkeakoulun katsaus 2018 -raportti Theseus-palvelussa
Poliisin toimintaympäristö ja tilastot poliisin verkkosivuilla
Lisätietoa Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Poliisin intranet / Työtilat / Tulossuunnittelu ja laatu / Ennakointi ja tilannekuva
Strategia on kaiken suunnittelumme, toimintamme ja kehittämisemme perusta.
Käytämme vakiintuneita menettelyitä toiminnan ja talouden arviointiin. Teemme kaksi kertaa vuodessa (30.4. ja 31.8.) osavuosiarviot.
Laadimme kerran vuodessa toimintakertomuksen, joka on osa poliisin toimintakertomusta. Siihen raportoimme Valtiokonttorin ohjeistuksen mukaisesti seuraavat tiedot:
- toiminnan vaikuttavuus
- toiminnallinen tehokkuus ydinprosesseittain ja keskeisten palveluiden osalta
- toiminnan tulos ja kannattavuus
- henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
- tilinpäätösanalyysi
- sisäisen valvonnan arviointi- ja vahvistuslausuma
- kokonaisarviointien tulokset.
Hyödynnämme laajaa mittaristoa toimintamme seurannassa ja arvioinnissa. Osavuosiarvioissa teemme suppeamman tarkastelun, joka käsittää vain tulossopimuksen mittarit, joista on sovittu Poliisihallituksen kanssa. Toimintakertomuksessa tarkastelemme kattavasti toimintaamme ja analysoimme ydinprosessien ja keskeisten palveluidemme tunnuslukuja tarkemmin. Käytössämme on myös päivittyviä tilastoraportteja keskeisistä tunnusluvuista reaaliaikaista seurantaa varten.
Tutustu myös
Poliisiammattikorkeakoulun toiminnalliset linjaukset
Poliisiammattikorkeakoulun tulossopimukset ja toimintakertomukset poliisin verkkosivuilla
Lisätietoa Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Tulosseurannan asiakirjat (Poliisin intranet / Tietoa työhön / Organisaatiomme / Tulosohjaus )
Poliisiammattikorkeakoulun koulutusten päivittyvät hakijaraportit (Poliisin intranet / Henkilöstöasiat / Osaaminen ja koulutus)
Seuraamme ja arvioimme viestinnän laatua ja tavoittavuutta sekä Polamkia koskevia mielikuvia jatkuvasti. Osallistumme säännöllisesti muun muassa yhteisökuvaa koskeviin tutkimuksiin.
Lisätietoa Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Poliisin intranet / Tietoa työhön / Viestintä
Poliisin intranet / Yksiköt / Poliisiammattikorkeakoulu / Palautteet
Toimintakäsikirja Arvioi Palautekyselyt ja Arvioinnit Opetus ja oppiminen ennen haitaria
Opetuksen ja oppimisen palautekyselyt ja arvioinnit
Meillä on käytössä useita systemaattisia menettelyjä palaute- ja arviointitiedon saamiseen koulutuksistamme.
Toimintakäsikirja Arvioi Opetuksen arviointi haitari
Ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen opiskelijapalautekysely (AVOP) on tarkoitettu tutkinto-opiskelijoille. Ylemmästä ammattikorkeakoulututkinnosta valmistuville on oma kyselynsä, jonka teemat ovat miltei samat. Pyydämme opiskelijoita vastaamaan kyselyyn silloin, kun he jättävät tutkintotodistushakemuksensa.
Hyödynnämme AVOPin tuottamaa tietoa opetussuunnitelmatyössä, opetuksessa, opintojen ohjauksessa, palveluiden ja oppimisympäristön kehittämisessä, yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyössä sekä toimintamme vaikuttavuuden arvioinnissa.
AVOP mittaa
- opetusta ja oppimista monipuolisesti eri näkökulmista
- kansainvälisyyttä ja monikulttuurisuutta
- työelämäyhteyksiä ja neuvontaa
- harjoittelua
- opinnäytetyötä
- opiskelutyytyväisyyttä.
Lisätietoja Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
AVOP-raportit (Poliisin intranet / Poliisin intranet / Yksiköt / Poliisiammattikorkeakoulu / Palautteet)
Tutustu myös
Ammattikorkeakoulujen AVOP-raportit Vipunen-tilastopalvelussa
Hakijakyselyn kohderyhmä ovat poliisi (AMK) ja polis (YH) -koulutusten hakijat. Selvitämme kyselyllä, mitkä ovat olleet hakijan tärkeimmät tiedonlähteet, kiinnostuksen herättäjät ja hakupäätöksen vahvistajat. Lisäksi kysely antaa tietoa hakijoiden viestintäkanavien käytöstä, poliisin työnantajamielikuvasta sekä haku- ja valintaprosessin ja opiskelijamarkkinoinnin toimivuudesta.
Hakijakysely toteutetaan joka toinen vuosi.
Hyödynnämme hakijakyselyn tuottamaa tietoa opiskelijarekrytoinnin, viestinnän ja haku- ja valintaprosessien kehittämisessä.
Lisätietoja Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Hakijakyselyjen raportit (Poliisin intranet / Yksiköt / Poliisiammattikorkeakoulu / Palautteet)
Koulutuksen vaikuttavuusarvioinnissa poliisi (AMK) ja poliisi (ylempi AMK) -tutkinnoista valmistuneet arvioivat koulutusten antamia valmiuksia työhön. Hyödynnämme vaikuttavuusarvioinnin tuottamaa tietoa opetussuunnitelmatyössämme, toimintamme suunnittelussa ja toimintamme vaikuttavuuden arvioinnissa.
Tutustu myös
Kaikki poliisikoulutuksen vaikuttavuusarviointiraportit löytyvät Theseus-palvelusta
Lisätietoja Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Poliisin intranet / Yksiköt / Poliisiammattikorkeakoulu / Palautteet
Keräämme jokaisesta tutkintokoulutuksen ja erikoistumisopintojen opinto- tai osajaksosta palautteen vähintään kerran lukuvuodessa. Palaute annetaan nimettömänä ja se käsitellään luottamuksellisesti. Hyödynnämme opiskelijapalautetta opetussuunnitelmien ja opetuksen kehittämisessä.
Palautelomake on kaikilla opintojaksoilla yhteneväinen ja se mittaa etenkin opiskelijan kokemusta opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamisesta. Opettaja saa määritellä yhteisten kysymysten lisäksi omat opintojaksokohtaiset kysymyksensä.
Opintojaksopalautteen vaiheet ovat
- opintojaksopalautteen keruu
- palautteen arviointi ja vastauspalautteen antaminen
- palauteyhteenvetojen koostaminen ja käsittely
- palautteen huomioiminen koulutuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Lisätietoa Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Palautekoonnit ja vastaukset avoimiin palautteisiin (Oppilaitosverkon intranet / Opiskelijalle / Palaute opinnoista)
Opiskelijapalaute poliisikoulutuksessa (Poliisin intranet / Normikirjasto)
Opintojakson päätyttyä pyydämme opiskelijoita antamaan kirjallisesti palautetta opintojaksosta. Palaute annetaan nimettömänä. Opintojakson vastuuopettaja pyytää opintotoimistoa toteuttamaan palautekyselyn. Opintotoimisto toimittaa kyselyn raportin opintojakson vastuuopettajalle, koulutuspäällikölle ja koulutusjohtajalle. Mikäli opettaja kerää palautteen itse, toimittaa hän koonnin myös koulutuspäällikölle ja koulutusjohtajalle. Opintojakson vastuuopettaja keskustelee palautteesta opintojakson muiden opettajien kanssa.
Opintojakson vastuuopettaja antaa palautteesta vastapalautteen opiskelijoille.
Hyödynnämme palautteita opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Keräämme palautteen kursseista. Lyhyemmistä seminaareista, koulutuspäivistä ja neuvottelupäivistä palaute kerätään kurssinjohtajan pyynnöstä. Kurssinjohtaja koostaa palautteet ja toimittaa ne tiedoksi koulutuspäällikölle. Huomioimme palautteet seuraavan kurssin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Lisätietoa Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Poliisiammattikorkeakoulun täydennyskoulutuksen prosessi ja toimintaperiaatteet -ohje (Poliisin intranet / Normikirjasto)
Täydennyskoulutuksen palauteraportti (Poliisin intranet / Henkilöstöasiat / Osaaminen ja koulutus)
Opiskelijabarometrin kohderyhmänä ovat tutkinto-opiskelijat. Toteutamme kyselyn joka toinen vuosi. Se mittaa
- opiskelukykyä ja jaksamista
- päihteiden käyttöä
- kiusaamisen, häirinnän ja epäasiallisen kohtelun kokemuksia
- ohjauksen ja tukipalveluiden laatua
- oppimisympäristöä ja vaikuttamista.
Hyödynnämme opiskelijabarometrin tuottamaa tietoa opetussuunnitelmatyössä, opetuksessa, opintojen ohjauksessa, palveluiden ja oppimisympäristön kehittämisessä sekä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyössä. Opiskelijabarometristä saatavan tiedon käyttömahdollisuudet ovat laajat ja se on meille erittäin tärkeä väline toimintamme kehittämisessä.
Lisätietoa Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Opiskelijabarometrien raportit (Poliisin intranet / Yksiköt / Poliisiammattikorkeakoulu / Palautteet)
Keräämme palautetta EU:n lainvalvontakoulutusvirasto CEPOLin kansainvälisistä koulutuksista niille osallistuneilta suomalaisilta. Arvioimme ja kehitämme palautteen avulla Polamkin CEPOL-tiimin omia prosesseja ja viestintää.
Lisäksi Polamkin Suomessa järjestämien CEPOL-koulutusten kaikilta osallistujilta kerätään palautetta CEPOLin omalla palautelomakkeella. Palautteen avulla kehitetään Polamkin toimintatapoja tulevien CEPOL- ja muiden kansainvälisten koulutusten järjestämisessä.
Avoin palaute
Opiskelijat voivat antaa avointa palautetta Polamkin toiminnasta sähköisen palautekanavan kautta. Käsittelemme kaikki avoimen palautekanavan kautta tulleet aloitteet, kritiikit ja kiitokset ja vastaamme yhteystietonsa jättäneille. Anonyymit avoimet palautteet julkaisemme vastauksineen oppilaitosverkon intranetissä. Samalla palautelomakkeella voi antaa palautetta myös Polamkin muusta toiminnasta ja siihen vastataan poliisin intranetissä.
Opiskelijakunnan ja Poliisiammattikorkeakoulun yhteistyökokous
Yhteistyökokous on opiskelijalähtöinen foorumi, jossa keskustelemme säännöllisesti opiskelijoiden toiveista ja koulutuksen ajankohtaisista asioista. Valmistelemme kokouksen asialistan yhdessä opiskelijakunnan hallituksen kanssa. Kokoonnumme vähintään kerran lukukaudessa, tarvittaessa tiheämminkin. Kokouksissa seuraamme myös, mihin toimiin opiskelijoiden palaute on johtanut.
Poliisi (ylempi AMK) -tutkintokoulutuksen seurantapäivä
Työelämälähtöisyyden varmistamiseksi keräämme palautetta myös opinnoista valmistuneilta. Kutsumme säännöllisesti poliisi (ylempi AMK) -tutkinnosta valmistuneet seurantapäiville noin vuosi heidän valmistumisensa jälkeen. Seurantapäivien tavoitteena on muun muassa arvioida, millaiset valmiudet koulutus antaa työelämään. Seurantapäivillä keskustellaan koulutuksen sisällöistä ja tunnistetaan koulutuksen vahvuuksia ja kehittämiskohteita, joita hyödynnämme opetussuunnitelmatyössä.
Korkeakoulupoliittinen vaikuttaminen -opintojaksolla kerätty palaute
Osa vapaavalintaiselle Korkeakoulupoliittinen vaikuttaminen -opintojaksolle osallistuvista opiskelijoista kerää omalta aloitusryhmältään palautetta opetuksen ja muun toiminnan kehittämisen tueksi. Opiskelijoiden keskeiset havainnot koostetaan osaksi lukuvuosittaista opintojaksopalautekoontia.
Lisätietoa Polamkin henkilöstölle ja opiskelijoille
Avoin palautekanava (Oppilaitosverkon intranet / Oikopolut tai Poliisin intranet / Yksiköt / Poliisiammattikorkeakoulu / Palautteet))
Yhteistyökokousten pöytäkirjat (Oppilaitosverkon intranet / Opiskelijalle / Opiskelijakunta tai Poliisin intranet / Yksiköt / Poliisiammattikorkeakoulu / Kokousasiakirjat)
Johdon ja oppilasyhdistyksen tapaaminen
Pelastusopiston oppilasyhdistys ja Pelastusopiston johto kokoontuvat säännöllisesti. Tapaamisissa käydään läpi opiskelijoiden ajankohtaisia asioita ja edistetään oppilaitoksen ja opiskelijoiden välistä yhteistyötä.
Aloitetoiminta
Aloitteen voi tehdä jokainen Pelastusopiston opiskelija. Myös ryhmä voi tehdä aloitteen. Perusteltu aloite tehdään kirjallisesti ja toimitetaan sähköpostitse koulutusjohtajalle. Jokainen aloite käsitellään ja siihen annetaan vastaus. Tehdyt aloitteet (anonymisoitu) ja vastaukset mahdollisine toimenpidetietoineen julkaistaan opiskelijoiden intranetissä.