Länkstig
Navigeringsmeny
Toimintakäsikirja Arvioi Palautekyselyt ja arvioinnit sisältö ruotsi
Responsenkäter och utvärderingar
Vi utvärderar vår verksamhet med många olika metoder. Samtliga enkäter och utvärderingar som används finns samlade på den här sidan.
Toimintakäsikirja Arvioi Palautekyselyt ja Arvioinnit Johtaminen ennen haitaria ruotsi
Responsenkäter om och utvärderingar av ledningen
Vi får information för planeringen och genomförandet av verksamheten i form av respons och utvärderingar från många olika källor.
Toimintakäsikirja Arvioi Johtamisen arviointi haitari ruotsi
Personalbarometern är en personalenkät som har utarbetats för polisen. Den hjälper att utveckla personalens arbetshälsa, arbetets smidighet och organisation samt personalledningen inom polisens enheter.
Personalbarometern genomförs vart tredje år och dess resultat används som underlag för utvecklingsplaner.
Mer information till anställda vid Polamk
Polisens intranät > Polisyrkeshögskolan > Personalärenden > Arbetshälsa och arbetarskydd > Personalbarometern
Vi samlar in respons på verksamheten för att utveckla bibliotekstjänsterna.
Som responskanaler används
- e-post,
- responsboken i biblioteket,
- kundbetjäningssituationer,
- den nationella användarenkäten för yrkeshögskolebibliotek som genomförs regelbundet.
Vi behandlar responsen på bibliotekets teammöten och informerar responsgivaren om de åtgärder som responsen ger upphov till alltid när detta är möjligt.
Förslag gällande bibliotekets samling behandlas vid biblioteket av den bibliotekarie som tar emot inköpsförslaget. Vid behov diskuterar han eller hon ärendet med den samlingsansvarige.
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Rapporter om bibliotekets användarenkäter (Polisens intranät > Polisyrkeshögskolan > Biblioteket > Information om biblioteket > Användarenkäter)
Vi deltar vart sjätte år i en extern auditering som genomförs av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU). År 2024 fick vi en kvalitetsstämpel som gäller till våren 2030. Nästa auditering genomförs 2029–2030.
Baserat på auditeringen utarbetar vi en utvecklingsplan som utnyttjas i planeringen av verksamheten.
Läs mer:
Auditeringsrapport: Auditering av Polisyrkeshögskolan 2024 på NCU:s webbplats (på finska)
Auditeringshandbok för högskolor 2019-2024 på NCU:s webbplats
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Polisens intranät / Työtilat / Tulossuunnittelu ja laatu
Syftet med polisens laglighetsövervakning är att främja förverkligandet av målen samt att upprätthålla och förbättra verksamhetens riktighet och kvalitet. Den bidrar till att förhindra misstag och korrigera felaktiga förfaranden. Syftet med laglighetsövervakningen är att stärka medborgarnas förtroende för polisens verksamhet och dess lagenlighet.
Polisstyrelsen ansvarar för att organisera polisens laglighetövervakning i hela landet. Vid Polisyrkeshögskolan är det rektorn som ansvarar för organiseringen av laglighetsövervakningen och att den har tillgång till resurser. Polisstyrelsens laglighetsövervakning fastställer de årliga, riksomfattande prioriteringsområdena för laglighetsövervakningen. Olika former av laglighetsövervakning är bland annat laglighetskontroller och rättelseyrkanden.
Polisen har en etisk kanal, genom vilken det är möjligt att anmäla olaglig eller oetisk verksamhet som orsakar eller kan orsaka risker eller olägenheter för polisen eller dess rykte.
Ytterligare information:
Polisen anvisning om intern laglighetövervakning inom polisen (POL-2019-16223) (Polisens intranät > Anvisningsbibliotek)
Polisbarometern kartlägger regelbundet den finländska allmänhetens uppfattning om polisens verksamhet och om Finlands inre säkerhet ur ett bredare perspektiv.
Polisbarometern innehåller viktig information som används i planeringen av verksamheten.
Läs mer
Polismuseet mäter kundnöjdheten och samlar in respons med hjälp av flera olika metoder och kanaler:
- Tjänsten HappyOrNot mäter den allmänna kundnöjdheten i museets aula. Resultaten ger en allmän bild av hur besökarna trivs i museet.
- Vi använder också en gästbok där besökarna kan skriva sin respons.
- Respons kan också lämnas på webbplatsen Poliisimuseo.fi eller via e-post.
- Vi följer aktivt responsen som vi får via Google, Facebook och Instagram. Vanligtvis ger denna respons en bild av hur bra besökarupplevelsen varit.
- Vi genomför besökarundersökningar och deltar i Museiförbundets riksomfattande undersökning.
- Museibesökaren kan lämna respons direkt till aulatjänsten som registrerar all respons.
Vi analyserar all respons som vi får och återkopplar till de responsgivare som lämnar sina kontaktuppgifter. På respons som kommer in via sociala medier svarar vi om responsen innehåller en fråga om vår tjänst. Museibesökarnas respons har många gånger gett upphov till utvecklingsåtgärder, till exempel till att utrustningen i lokalerna har förbättrats.
Med tjänsten HappyorNot kan vi se vilka tider vi får positiv respektive negativ respons och jämföra besökarnas återkoppling med besökarkalendern. Om vi får mycket kritik vid en viss tidpunkt går vi igenom responsen med aulapersonalen och funderar på hur tjänsterna eventuellt kan utvecklas.
Resultaten från besökarundersökningarna analyseras noggrant och beslut om viktiga utvecklingsobjekt fattas tillsammans.
Syftet med enkäten är att kartlägga samarbetsparternas åsikter om Polamks image och verksamhet samt viktiga informationskällor och att ta del av deras önskemål angående Polamk.
Intressentgruppsenkäten genomförs vid behov med ungefär 3–4 års mellanrum.
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Rapporter om intressentgruppsenkäter (Polisens intranät > Polisyrkeshögskolan > Strategi och kvalitet / Intranätet på läroanstaltens nätverk > Gemensamma tjänster > Kvalitetsarbete)
Identifieringen av förändringar i verksamhetsmiljön har länkats till den årliga verksamhets- och resultatsplaneringen, riskhanteringen och till läroplansarbetet. Verksamhetsmiljön och förändringarna i den undersöks bland annat med hjälp av PESTE-analysen, där följande förändringsfaktorer identifieras:
- politiska förändringar och ändringar av lagstiftningen
- ekonomiska förändringar
- sociala förändringar
- tekniska förändringar
- ekologiska förändringar.
Vi analyserar också om de identifierade förändringsfaktorerna utgör möjligheter eller hot.
Analysen av verksamhetsmiljön är också en viktig del av den årliga riskhanteringen som vi gör enligt polisens anvisningar. Konsekvenserna och sannolikheten av de risker som förknippas med de förändringsfaktorer som identifierats i verksamhetsplaneringen och riskhanteringen utvärderas på en skala med fyra nivåer. På så sätt kan vi identifiera förändringsfaktorernas risknivå och åtgärdernas brådskandegrad.
Analysen av verksamhetsmiljön ingår i vårt läroplansarbete. De lärare som uppdaterar undervisnings- och genomförandeplanerna reflekterar under ledning av de ansvariga lärarna över kompetensmålen ur polisens och samhällets perspektiv och utifrån de senaste forskningsrönen.
I vår publikationsserie publiceras regelbundet verksamhetsmiljörapporter.
Läs mer
Polisens verksamhetsmiljö och statistik på polisens webbplats
Strategin utgör grunden för all vår planering, verksamhet och utveckling. Strategin utvärderas årligen i samband med verksamhetsplaneringen genom att analysera verksamhetsmiljön och säkerställa att målsättningarna för det följande året är knutna till de strategiska tyngdpunktsområdena.
Vi har flera etablerade förfaranden för utvärdering av verksamheten och ekonomin. Delårsrapporter sammanställs två gånger per år, den 30 april och 31 augusti, och de innehåller följande delområden:
- Identifiering av framgångar, utmaningar och framtidsutsikter för de kommande åren.
- Analys av uppnåendet av målen enligt resultatavtalet och verksamhetsplanen.
- Utfall av nyckeltalen i resultatavtalet.
- Utvärdering av utfallet för budgeten och personalbudgeten.
I samband med delårsrapporten har vi också möjlighet att uppdatera målen i verksamhetsplanen.
En gång per år utarbetas en verksamhetsberättelse som är en del av polisens verksamhetsberättelse. För denna rapporterar vi följande uppgifter enligt Statskontorets anvisningar:
- Verksamhetens effektivitet,
- operativ effektivitet per kärnprocess och i centrala tjänster,
- verksamhetens resultat och lönsamhet,
- hantering och utveckling av psykiska resurser,
- bokslutsanalys,
- utlåtande om utvärdering och bekräftelse av den interna kontrollen,
- resultaten från övergripande utvärderingar.
I uppföljningen och utvärderingen av verksamheten används en omfattande uppsättning av mätare. I delårsrapporterna görs en mindre omfattande granskning där endast resultatavtalets mätare som avtalats med Polisstyrelsen ingår. I verksamhetsberättelsen granskar vi vår verksamhet på ett heltäckande sätt och gör en mer ingående analys av kärnprocessernas och de viktigaste tjänsternas nyckeltal. Vi har även tillgång till tidsenliga statistikrapporter över de viktigaste nyckeltalen för uppföljning i realtid.
Läs mer
Polisyrkeshögskolans strategiska riktlinjer
Polisyrkeshögskolans resultatavtal och verksamhetsberättelser på polisens webbplats
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Resultatuppföljningsdokument och Polamks nyckeltal (Polisens intranät > Polisyrkeshögskolan > Genvägar > Resultatplanering och kvalitet > Resultatplanering)
Polisyrkeshögskolans statistikrapporter, uppdateras (Polisens intranät > Polisyrkeshögskolan > Genvägar > Polamks statistik)
Med kommunikations- och imageundersökningar kartläggs kvaliteten hos och tillgängligheten av Polamks informationsverksamhet samt de allmänna uppfattningarna om högskolan. Vi deltar regelbundet i olika utredningar och utvärderingar.
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Polisens intranät > Polisyrkeshögskolan > Förvaltning > Kommunikation > Uppföljning och utvärdering av kommunikationen
Toimintakäsikirja Arvioi Palautekyselyt ja Arvioinnit Opetus ja oppiminen ennen haitaria ruotsi
Responsenkäter om och utvärderingar av undervisningen och inlärningen
Vi använder flera systematiska metoder för att få information om våra utbildningar i form av respons och utvärderingar.
Toimintakäsikirja Arvioi Opetuksen arviointi haitari ruotsi
Responsenkäten för yrkeshögskolestuderande i slutskedet av studierna (AVOP) är avsedd för examensstuderande. För studeranden som avlägger högre yrkeshögskoleexamen finns en egen enkät med nästan samma teman. De studerande ombeds att besvara enkäten när de lämnar in sin ansökan om examensbetyg.
AVOP är en nationell enkät och svaren från våra studeranden kan jämföras med svaren från studeranden vid andra yrkeshögskolor. AVOP mäter följande:
- Undervisningen och inlärningen mångsidigt ur olika perspektiv,
- internationalitet och kulturell mångfald,
- arbetslivskontakterna och rådgivningen,
- praktiken,
- lärdomsprovet,
- nöjdheten med studierna.
Informationen som fås via AVOP används i läroplansarbetet, undervisningen, studiehandledningen, utvecklingen av tjänsterna och lärmiljön, likabehandlings- och jämställdhetsarbetet samt i utvärderingen av verksamhetens effektivitet.
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
AVOP-rapporter (Polisens intranät > Polisyrkeshögskolan > Strategi och kvalitet)
Målgruppen för enkäten till sökande är alla som söker till utbildningsprogrammet polis (YH). Med enkäten kartläggs vilka informationskällor har haft betydelse för den sökandes intresse och beslutet att ansöka till studierna. Dessutom ger enkäten information om hur nöjda de sökande är med olika informationskällor, om polisens arbetsgivarimage samt om hur ansöknings- och urvalsprocessen fungerar.
Enkäten till sökande genomförs vartannat år.
Informationen från enkäten används för att utveckla rekryteringen av studerande, kommunikationen samt ansöknings- och urvalsprocesserna.
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Rapporter om enkäterna till sökande (Intranätet på läroanstaltens nätverk > Vår Polamk > Kvalitet / Polisens intranät > Strategi och kvalitet)
I utvärderingen av utbildningens effektivitet utvärderar poliser som har arbetat minst ett år de färdigheter som utbildningsprogrammet polis (YH) ger för polisarbetet. I utvärderingen av effektiviteten frågar vi med jämna mellanrum även de närmaste chefernas omdömen om kompetensen hos nyutexaminerade poliser. Utvärderingen av effektiviteten kartlägger följande:
- Motiven för att söka till polisutbildningen och polisyrket,
- sysselsättningsläget bland nyutexaminerade,
- de nyutexaminerades egen bedömning av sin grundläggande yrkesberedskap (fysisk kondition, stresstålighet och stresshantering samt färdigheter att arbeta i team),
- de nyutexaminerades bedömning av sina grundläggande allmänna kunskaper och färdigheter för polisarbetet,
- de nyutexaminerades bedömning av polisutbildningen med tanke på kompetenskraven i polisyrket.
Informationen från utvärderingen av effektiviteten används i läroplansarbetet, planeringen av verksamheten och i utvärderingen av verksamhetens effektivitet.
Läs mer
Alla utvärderingsrapporter om polisutbildningens effektivitet finns i Theseus
Vi samlar in respons på samtliga studie- och delperioder som ingår i examensutbildningen eller specialiseringsstudierna minst en gång per läsår. Responsen lämnas anonymt och behandlas konfidentiellt. Vi använder responsen från de studerande för att utveckla läroplanerna och undervisningen.
Responsblanketten är likadan för alla studieperioder och den mäter framför allt den studerandes upplevelse av hur studieperiodens kunskapsmål uppnås. Utöver de gemensamma frågorna får läraren dessutom utarbeta egna frågor om studieperioden.
Responsprocessen på studieperioder består av följande steg
- insamling av respons
- utvärdering av respons och svarsrespons
- sammanställning av responssammanfattningar och behandling av sammanfattningar
- beaktande av respons vid planeringen och genomförandet av utbildningen.
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Intranätet på läroanstaltens nätverk / För studerande / Studierespons
Studeranderespons inom polisutbildningen (Polisens intranät / Normbiblioteket)
Efter avslutad studieperiod ombeds studerandena att ge skriftlig respons på studieperioden. Responsen ges anonymt. Studiebyrån skickar en rapport från enkäten till de ansvariga lärarna för studieperioden, utbildningschefen och utbildningsdirektören. De ansvariga lärarna för studieperioden diskuterar responsen med de andra lärarna som undervisat under studieperioden.
Den ansvariga läraren för studieperioden ger feedback till studerandena om responsen.
Responsen används vid planering och genomförande av undervisningen.
Respons samlas också in på sådana fortbildningar som pågår i minst fem dagar. Kursledaren sammanställer responsen och vidarebefordrar den till utbildningschefen och chefen för kompetensområdet. Responsen beaktas i planeringen och genomförandet av nästa kurs.
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Responsrapport om fortbildningen på finska (Polisens intranät > Poliisiammattikorkeakoulu > Oikopolut > Polamkin tilastot)
Studerandebarometerns målgrupp är examensstuderande. Enkäten genomförs vartannat år och den mäter
- studiefärdigheter och studiehälsa,
- användning av rusmedel,
- erfarenheter av mobbning, trakasserier och osakligt bemötande,
- kvaliteten på handledningen och stödtjänsterna,
- lärmiljön och inflytandet.
Informationen som fås via studerandebarometern används i läroplansarbetet, undervisningen, studiehandledningen, utvecklingen av tjänsterna och lärmiljön samt i likabehandlings- och jämställdhetsarbetet. Informationen som fås via studerandebarometern kan användas för många ändamål och undersökningen är ett mycket viktigt verktyg för oss i utvecklingen av verksamheten.
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Rapporter om studerandebarometern på finska (Polisens intranät > Strategi och kvalitet)
Vi samlar in respons från finländska deltagare på CEPOLs internationella utbildningar. Responsen som samlas in med den elektroniska responsblanketten kan användas för att vi identifiera styrkorna och svagheterna i CEPOLs verksamhet, som vi försöker påverka genom att delta på CEPOLs beslutsorgans sammanträden. Med hjälp av responsen utvärderar och utvecklar vi även processerna och kommunikationen inom Polamks CEPOL-team.
Dessutom samlar vi in respons in från alla deltagare vid Polisyrkeshögskolans CEPOL-utbildningar i Finland med CEPOLs egen responsblankett. Responsen används för att utveckla Polisyrkeshögskolans verksamhet när framtida CEPOL-utbildningar ordnas. CEPOL förmedlar också alltid responsen från det föregående året till den nästa arrangören av en motsvarande kurs.
Öppen respons
Studerandena kan lämna öppen respons om Polamks verksamhet via den elektroniska responskanalen, responslådan, lärar- och studerandetutorerna samt studerandekårens elektroniska responskanal. Vi behandlar alla meddelanden med initiativ, kritik och beröm som kommer in via den öppna responskanalen och återkopplar till de responsgivare som lämnar sina kontaktuppgifter. Öppen respons som lämnas anonymt och svaren på den publiceras på intranätet på läroanstaltens datanät.
Samarbetsmöte mellan Polisyrkeshögskolan och Studerandekåren
Samarbetsmötet är ett studerandeorienterat forum där vi regelbundet diskuterar de studerandes önskemål och aktuella frågor inom utbildningen. Dagordningen för mötet sammanställs tillsammans med studerandekårens styrelse. Vi sammanträder minst en gång per termin, vid behov oftare. På mötena följs också upp vilka åtgärder som har vidtagits med anledning av respons från de studerande.
Respons på studieperioden Högskolepolitisk påverkan
En del av de studerande som deltar i den valfria studieperioden Högskolepolitisk påverkan samlar in respons i sin egen startgrupp som stöd för utvecklingen av undervisningen och den övriga verksamheten. De viktigaste iakttagelserna sammanställs läsårsvis i anslutning till responsen på studieperioder.
Mer information till anställda och studerande vid Polamk
Öppen responskanal (Intranätet på läroanstaltens nätverk > Genvägar / Polisens intranät > Genvägar)
Studerandekårens responskanal (Intranätet på läroanstaltens nätverk > Genvägar)
Promemorior från samarbetsmöten (Intranätet på läroanstaltens nätverk > För studerande > Studerandekåren / Polisens intranät > Beslutsfattande och beredning)
Räddningsinstitutets studentkår och Räddningsinstitutets ledning träffas regelbundet några gånger i året. På mötena diskuteras en lång rad frågor som uppstått och som stödjer studierna.
Initiativverksamhet
Alla studerande vid Räddningsinstitutet kan komma med initiativ. Även en grupp kan framföra initiativ. Ett motiverat initiativ görs skriftligen och lämnas in per e-post till utbildningsdirektören. Varje initiativ behandlas och besvaras. Initiativen (anonymiserade) och svaren med eventuell åtgärdsinformation pub-liceras på intranätet för studerande.