Länkstig
Navigeringsmeny
Toiminnalliset linjaukset ja laatu sisältö ruotsi
Strategiska riktlinjer och kvalitet
Våra strategiska riktlinjer ger vägledning för all vår verksamhet. De pedagogiska riktlinjerna, FUI-riktlinjerna och personalplanen preciserar våra strategiska riktlinjer.
Kvalitetsstyrning är en fast del av vår ledning samt verksamhet och dess utvärdering.
Toiminnalliset linjaukset ja laatu haitari ruotsi
Polisens strategi, vision och värderingar, tillsammans med den lagstiftning och andra normer som styr polisen, utgör grunden och fundamentet för all polisverksamhet.
Vi producerar information och kunnande för sakkunnig- och ledningsuppgifter inom intern säkerhet och för utveckling av säkerheten i samhället. Vi bygger en grund för den finska polisens yrkesskicklighet.
Vi är en högklassig och uppskattad internationell högskola inom säkerhetsbranschen.
Så når vi målen
Verksamhet med sikte på framtiden
- Vi följer, bedömer och förutser läget i verksamhetsmiljön och förändringar i denna.
- Vi utvecklar teknologin och mångsidiga inlärningsmiljöer.
En kompetent högskolegemenskap
- Vi uppmuntrar till livslångt lärande och till ett undersökande och experimenterande arbetsgrepp.
- Vi förvissar oss om Polisyrkeshögskolans dragningskraft som studie- och arbetsplats.
- Vi drar nytta av respons- och bedömningsinformation.
Starka partnerskap
- Vi främjar ett tätt arbetslivs- och högskolesamarbete.
- Vi främjar mobilitet för de studerande och personalen.
Samhälleligt ansvar
- Vi utför ett multilateralt utbildnings- och forskningssamarbete.
- Vi förfar på ett etiskt sätt och följer principerna om hållbar utveckling.
Så förfar vi
Rättvis
Vi agerar opartiskt och lagenligt i alla lägen. Vi bemöter alla personer och grupper likvärdigt. Vi fattar beslut på ett transparent sätt. Vårt samarbete är öppet och konstruktivt.
Modig
Vi agerar professionellt i alla lägen och fattar även svåra beslut. Vi visar empati och förståelse även när situationen är svår. Vi tar ansvar, lär av våra misstag och förnyas modigt.
Alltid pålitlig
Vi är förtroendevärda. Vår verksamhet inom polisen är konsekvent, transparent och etisk. Vi arbetar professionellt och effektivt. Vi bygger upp samhällets trygghet på ett ansvarsfullt sätt. Vi lyckas väl med hjälp av samarbete.
Framtidens säkerhet med poliskompetens
Hos oss förenas en stark poliskompetens, högskoleutbildning och de kunskaper, färdigheter och attityder som dessa kräver. Vi utbildar experter på inre säkerhet och ledarskap som arbetar etiskt och lär sig nytt under hela sin karriär.
Genom förutseende utbildning svarar vi på förväntningarna på polisen och förändringarna i verksamhetsmiljön. Vi provar modigt något nytt. Vi uppmuntrar alla till att delta i forskning och utveckling av praxis i arbetslivet.
Vi bygger upp en gemensam uppfattning om vår utbildningsverksamhet och säkerställer ett djupgående lärande samt en välmående högskolegemenskap. Vi stöder studie- och arbetsförmågan enligt principerna för en lärande organisation.
Så når vi målen
Verksamhet med sikte på framtiden
- Vi utnyttjar systematiskt prognostiserings- och verksamhetsmiljöinformation i planeringen av utbildningsverksamheten.
- Vi utvecklar målen för kunnandet, innehållet, undervisnings- och bedömningsmetoderna samt inlärningsmiljöerna utifrån forskningsdata och bästa praxis.
- Vi stärker motsvarigheten till arbetslivet genom arbetsrotation och andra metoder för kompetensutveckling.
En kompetent högskolegemenskap
- Vi planerar och genomför utbildningarna enligt principerna för linjärt lärande.
- Vi uppmuntrar till att tänka, agera, undersöka och pröva kreativt.
- Vi värdesätter och stöder kontinuerlig kompetensutveckling.
Starka partnerskap
- Vi arbetar aktivt i utbildnings-, forsknings- och myndighetsnätverk som stöder undervisningen och studierna.
- Vi utvecklar vår utbildning och arbetslivet tillsammans med våra partner.
- Vi erbjuder mångsidiga student- och personalutbyten samt möjligheter för korsstudier.
Samhälleligt ansvar
- Vi förverkligar våra mål för hållbar utveckling och stärker vårt kunnande om ansvarsfullhet.
- Vi följer undervisningens, forskningens, den öppna vetenskapens och polisens etiska principer.
- Vi stöder många olika sätt för inlärande.
Principerna för vår utbildningsverksamhet
Fokus på studeranden
Den studerande är en aktiv aktör. Vi beaktar många slags studerande. Vi garanterar en förtroendefull och trygg atmosfär. Vi främjar inlärningen med mångsidiga undervisningsmetoder, bedömningspraxis samt autentiska och digitala inlärningsmiljöer. Vi uppmuntrar till respons.
Gemenskap
Vi studerar, undervisar och arbetar i multiprofessionella grupper. Vår utbildningsverksamhet bygger på samlärarverksamhet. Vi uppmuntrar till att dela kompetens och information samt att pröva nya metoder. Vi tar ansvar för vår egen och varandras välmående. Tillsammans stärker vi en interaktiv högskolegemenskap.
Kompetensbaserad läroplan
Vår utbildningsverksamhet grundar sig på den nationella referensramen för examina. Genom kompetensbaserade läroplaner säkerställer vi högskolenivån, närheten till arbetslivet samt utvecklingen av yrkesmässiga och allmänna kompetenser.
Delat pedagogiskt ledarskap
Hos oss är det pedagogiska ledarskapet fördelat. Vi främjar samarbetet och kollegialiteten mellan aktörerna. Vi stöder och styr planeringen och utvecklingen av utbildningsverksamheten samt det vardagliga undervisningsarbetet. Vi leder kompetens som hjälper individen, teamet och hela organisationen att lära sig, utvecklas och uppnå målen.
Vi producerar forskningsdata och innovationer långsiktigt för att utveckla ett säkert och rättvist samhälle. Vi bygger upp ett kunskapsunderlag för polisutbildningen och polisens kompetens. Vi är en uppskattad och internationell högskola och en projektpartner inom säkerhetsbranschen.
Så når vi målen
Verksamhet med sikte på framtiden
- Vi förutser och analyserar utvecklingen av verksamhetsmiljön och högskoleutbildningen.
- Vi utvecklar nya handlingssätt genom att utvärdera den egna verksamheten och lära oss av andra.
En kompetent högskolegemenskap
- Vi stärker ett undersökande och utvecklande arbetssätt i utbildningen och polisverksamheten.
- Vi ökar studerandenas och polispersonalens FUI-kompetens på ett mångsidigt sätt.
Starka partnerskap
- Vi samarbetar riktat, tvärvetenskapligt och över yrkesgränserna.
- Med FUI-verksamheten löser vi varierande samhällsproblem.
Samhälleligt ansvar
- Vi förbinder oss till principerna för vetenskaplig frihet, öppen vetenskap och forskning samt forskningsetik.
- Vi ökar genomslagskraften i samhället genom mångsidig publikationsverksamhet och kommunikation.
FUI-verksamheten är forskning, utveckling och innovationsverksamhet, till exempel FUI-projekt, publikationer, analyser, lärdomsprov och studerandes projekt. Den omfattar också serviceverksamhet, export av kompetens, sammanställning och presentation av polishistoria samt utveckling av FUI-miljöer.
Huvudpunkterna i vår personalplanering är högskolegemenskap och ledning, arbetshälsa och arbetsförmåga, kompetens och jämlikhet samt jämställdhet.
Högskolegemenskap och ledning
Vi har valt handledande ledarskap som arbetssätt. Målet är att använda sig av allas styrkor och kompetens. En handledande aktör engagerar och uppmuntrar sina anställda och kollegor. Detta inspirerar, engagerar och har en positiv inverkan på hela högskolegemenskapens atmosfär och förtroende.
Mål
- Vår verksamhetskultur är inkluderande, uppmuntrande och uppskattande.
- Cheferna är motiverade att utföra chefsarbetet på ett handledande sätt.
- Vi är beredda att lära oss nya tillvägagångssätt, utveckla vår kompetens och fördjupa våra interaktionsrelationer.
- Vi följer polisens värderingar och etiska kod samt Polamk-gemenskapens etikett.
Arbetshälsa och arbetsförmåga
Personalens välbefinnande är en av polisens värderingar. God arbetshälsa skapas genom meningsfullt och smidigt arbete i en trygg och hälsosam miljö. Delområdena av arbetsförmågan är hälsa och funktionsförmåga, yrkeskompetens, värderingar (attityder och motivation) samt arbete som består av arbetsförhållanden, arbetets innehåll, arbetsgemenskap och ledning.
Mål
- Vår ledning är rättvis och inkluderande.
- Våra verksamhetssätt främjar arbetshälsan och arbetsförmågan samt utvecklingen av arbetet.
- Resurserna och arbetsbelastningen är i balans.
- Vi stöder personalens välbefinnande och arbetsförmåga på ett mångsidigt sätt.
- Var och en tar hand om sin egen arbetsförmåga och stöder arbetsgemenskapen genom sitt arbete.
Kompetens
Vi strukturerar vår kompetens i gemensam och specifik kompetens. Till gemensam kompetens hör inlärning och utveckling av den egna kompetensen, kompetens i arbetsgemenskap samt kompetens i digital hantering och informationshantering. Specifik kompetens omfattar branschspecifik kompetens, pedagogisk kompetens och FUI-kompetens.
Mål
- Kompetensutvecklingen är planmässig och tar sikte på framtiden.
- Var och en utvecklar sin kompetens som en del av sitt eget arbete till att motsvara arbetslivets föränderliga behov.
- Vi använder mångsidiga metoder för kompetensutveckling.
- Vi värdesätter mångsidig kompetens och olika utbildningsbakgrunder.
Jämlikhet och jämställdhet
Alla är likvärdiga oberoende av deras personliga egenskaper. Jämställdhet handlar om att erkänna jämställdhet mellan könen och skapa jämlika möjligheter och förhindra diskriminering på grund av kön, könsidentitet eller könsuttryck.
Mål
- I vår högskolegemenskap behandlar vi alla jämlikt och jämställt.
- Varje medlem i vår gemenskap ansvarar för att vårt arbetsklimat och inlärningsklimat är jämställt, jämlikt, rättvist, säkert, inkluderande och inspirerande.
- Vår undervisning grundar sig på studerandefokuserat lärande och vi beaktar olika inlärningsstilar, kompetensbehov och inlärningssvårigheter.
Vårt kvalitetssystem grundas på kontinuerlig utveckling enligt PDCA-modellen (Plan−Do−Check−Act). Med hjälp av den planerar, förverkligar, bedömer och utvecklar vi vår verksamhet samt analyserar förfaringssätt och aktörer inom kvalitetsstyrning. Kvalitetsstyrning är en fast del av vår ledning samt verksamhet och dess utvärdering.
Du kan läsa mer om vårt kvalitetssystem i verksamhetshandboken som ger en allmän bild av verksamheten och kvalitetsstyrningen på Polamk. Verksamhetshandboken gör Polamks verksamhet synlig för personalen, de studerande och samarbetspartnerna samt för alla som är intresserade av Polisyrkeshögskolan.
Nationella centret för utbildningsutvärdering (Karvi) har granskat kvalitetssystemet vid Polamk och konstaterat att kvalitetssystemet uppfyller de nationella kriterierna för högskolornas kvalitetsstyrning samt motsvarar europeiska principer och rekommendationer. Den internationella kvalitetsstämpeln gäller till våren 2030.
Polamks kvalitetspolicy visualiserad
Auditeringsrapporten på Karvis webbplats (sammandrag på svenska)
Strategia ja laatu linkkilista oikea palsta ruotsi
Se också
Strategia ja laatu auditointileima ruotsi