Utredning: Både positiva aspekter och utvecklingsbehov inom simulationsutbildningen

Utgivningsdatum 22.9.2016 8.13
Nyhet

Simulationer används för att öva på realistiska situationer i grundutbildningen för poliser, räddningspersonal, nödcentraloperatörer och gränsbevakare samt under grundkurserna i civil krishantering. Enligt en utredning som gjorts vid Polamk är simuleringsövningarna som används förenliga med god praxis, även om forskningsinformation om simulationsundervisning endast sällan utnyttjas vid planeringen av övningarna.

I ett projekt som finansierades av Inrikesministeriet utredde man hur simuleringsövningar används i läroanstalterna inom ministeriets förvaltningsområde, dvs. Polisyrkeshögskolan, Räddningsinstitutet och Gräns- och sjöbevakningsskolan samt Krishanteringscentret.

Simuleringsövningar som följer ett manuskript och imiterar verkliga situationer används inom grundutbildningen för poliser, gränsbevakare, nödcentraloperatörer och räddningspersonal. På Polisyrkeshögskolan övar man till exempel på brottsplatsundersökning på en iscensatt brottsplats, där man samlar in bevis och talar med bostadens ägare. På Räddningsinstitutet övar man i sin tur på att ta emot nödsamtal i en simulerad nödcentral, där man använder system som motsvarar de riktiga systemen. I Gräns- och sjöbevakningsskolans övningsmiljö kan man öva på att kontrollera tillstånden för personer som rör sig i gränszonen.

– Simuleringsövningarna infaller i huvudsak i slutet av studierna. De kombinerar de kunskaper och färdigheter man har lärt sig tidigare till en helhet som utgår från arbetslivet. Simulationer är också ett tryggt sätt att öva på att agera i olika roller. De gör att de studerande kan få repetitionsbaserad erfarenhet av realistiska situationer, konstaterar forskare Joanna Kalalahti på Polisyrkeshögskolan.

Enligt utredningen är övningarna förenliga med god praxis för simulationsundervisning, även om man endast sällan har utnyttjat forskningsinformation om ämnet vid planeringen av övningarna.

Räddningsinstitutets utbildning i akutvård är en föregångare i fråga om simulationsundervisning inom förvaltningsområdet. Där får de studerande till exempel en introduktion i simulationer som undervisningsmetod, vilket kan effektivera inlärningen.

Lärarna saknar simuleringskompetens

Simuleringsövningar har länge använts i utbildningarna inom Inrikesministeriets förvaltningsområde, och övningarna har utformats utifrån den praktiska erfarenheten. Praxisen fungerar, men det finns även utvecklingsbehov.

Utbildningen av de lärare som deltar i genomförandet av simuleringsövningarna skulle kunna förbättras, så att de pedagogiska målen för övningarna kan lyftas fram bättre. En enhetlig responsmodell skulle vara ett bra verktyg för att utvärdera hur väl målen har uppnåtts, konstaterar Kalalahti.

– Hela 73 procent av lärarna inom förvaltningsområdet upplevde att de behöver större kompetens i fråga om simulationsundervisningen, säger Kalalahti.

Forskningsrapporten står att läsa (på finska) på Polisyrkeshögskolans webbplats http://www.polamk.fi/sv/fui/publikationsverksamhet .

Du kan söka bland projekten här: Polamks forsknings- och utvecklingsprojekt .

Nyheter Polisyrkeshögskolan Press meddelande importerat från gamla sidor