Länkstig
Navigeringsmeny
Toimintakäsikirja Toteuta Johtaminen sisältö ruotsi
Ledning
Våra ledningsprocesser visar riktningen för verksamheten samt betjänar och stöder den. I ledningsprocesserna utnyttjar vi statsförvaltningens processtrukturer. Största delen av instruktionerna och arbetsplattformarna för ledningsprocesserna finns samlade på polisens intranät.
Utöver ledningen har vi annan viktig gemensam service som stöder vår framgång, till exempel kommunikation, informationshantering, tekniska tjänster, IKT, biblioteket och Polismuseet. Viktig information och anvisningar om dessa finns samlade i kapitlet Resurser i verksamhetshandboken.
Toimintakäsikirja Toteuta Johtaminen haitari ruotsi
Strategisk ledning samt verksamhets- och resursplanering
Målet för den strategiska ledningen mål är att staka ut en gemensam riktning för verksamheten och skapa gemensamma arbetssätt. Vår årliga verksamhetsplaneringsprocess länkar de strategiska målen till vardagen för alla som studerar eller arbetar vid Polamk och skapar möjligheter att förverkliga framtidsplanerna. Vi strukturerar processen enligt Statskontorets processkarta för ekonomiförvaltningen.
Ansvarig person
Rektor
Anordnare
Rektor, utbildningsdirektören, utbildningscheferna, forskningsdirektören, förvaltningsdirektören, cheferna för kompetensområdena, ledningsgruppen, styrgruppen för utbildningsverksamheten, portföljgruppen
Information om strategin, verksamhetsplaneringen och uppföljningen
Strategiska riktlinjer och kvalitet
Dokument för planering och uppföljning på polisens webbsida
Polisens statistik och analys av verksamhetsmiljö på polisens webbsida
Beskrivningar och anvisningar som styr verksamheten
Anvisningar och underlag för verksamhetsplaneringen (på finska) (Polisens intranät / Työtilat / Polamk Tulossuunnittelu ja laatu)
Vår stödprocess för den ekonomiska ledningen följer Statskontorets struktur. I den identifieras fyra processer:
- Från planer till resultat (verksamhets- och ekonomiplanering, resultat- och ledningsredovisning, rapportering av resultaten)
- Från upphandling till betalning (från behov till avtal, från beställning till betalning)
- Från beställning till indrivning (inkomsthantering)
- Från bokföring till bokslut (underhåll av uppföljningsobjekt, bokföring av anläggningstillgångar, bokföring av omsättningstillgångar, huvudbokföring)
Ansvarig person
Förvaltningsdirektören
Anordnare
Ekonomichef, ekonomiplanerare, planerare, materialförvaltningsplanerare, jurist, cheferna för kompetensområden, personalsakkunnig, personalplanerare
Beskrivningar och anvisningar som styr verksamheten
Processkartan för statens ekonomiförvaltning på Statskontorets webbplats (på finska)
Ekonomianvisningar (Polisens intranät / Normbiblioteket)
Mera information om Polamks ekonomi i verksamhetshandbokens avsnitt Stöd för verksamheten
Våra processer för personalledningen följer Statens servicecenter för ekonomi- och personalförvaltnings processkarta. I den identifieras följande personalprocesser:
- Styrning och ledning (strategisk planering, personalledning, resultatstyrning och arbetsgivarverksamhet)
- Rekrytering (uppgiftsanalys, ansökningsskede, urvalsskede, introduktion)
- Löner och premiering (löneräkning, lönebokföring och fördelning av lönekostnader)
- Hantering av anställningsförhållanden (organisationshantering, hantering av anställningsförhållanden, hantering av arbetstider, semesterhantering)
- Kompetens- och utbildningshantering (kompetenshantering, hantering av tillstånd och behörigheter, prestationsledning, utbildningshantering)
- Resa (före resan, efter resan)
Ansvarig person
Förvaltningsdirektören
Anordnare
Förvaltningsdirektör, personalsakkunnig, personalplanerare, chefer för kompetensområden, rektor
Beskrivningar och anvisningar som styr verksamheten
Anvisningar om personalärenden (Polisens intranät / Normbiblioteket)