Länkstig
Navigeringsmeny
Toimintakäsikirja Resurssit Sisältö ruotsi
Stöd för verksamheten
Vår viktigaste resurs är kunniga anställda. Ekonomin möjliggör vår verksamhet. Kommunikation, informationshantering, teknologi och lokaler är nödvändiga förutsättningar för vår verksamhet. Biblioteket för polisbranschen och det riksomfattande Polismuseet är våra unika tjänster.
Toimintakäsikirja Resurssit Haitari ruotsi
Vid Polamk arbetar cirka 200 personer, varav hälften med undervisningsuppgifter. Ungefär hälften är poliser. Ungefär 90 procent får sin lön från ramanslag och resten arbetar i olika projekt med särskild finansiering och projektfinansiering. Vi är en sakkunnigorganisation och våra anställda är vår viktigaste resurs.
Personalplaneringen är en del av den strategiska ledningen. Vi utarbetar regelbundet en personalplan i vilken vi sammanställer information om bland annat personalstrukturen, kompetensutvecklingen och Polamk som arbetsgivare. I personalplanen fastställs de centrala målen som anknyts till vår vardag via verksamhetsplanen.
Rekrytering, anställning och kompetensutveckling
Rekryteringen grundar sig på en personalbudget som fastställs årligen och våra operativa behov. Cheferna för kompetensområdena startar rekryteringsprocessen genom att utarbeta ett förslag om tillsättande av en tjänst eller ett tjänsteförhållande för viss tid. Förslagen behandlas i ledningsgruppen som bedömer dem dels utifrån verksamhetens behov, dels i förhållande till det sammanlagda antalet ackumulerade årsverken och den tillgängliga finansieringen. Målet är att hitta den bästa experten med högsta motivation för alla lediga uppgifter. Ordinarie tjänster eller tjänsteförhållanden på viss tid som varar minst två år lediganslås öppet via statens elektroniska rekryteringssystem.
Chefen ansvarar för introduktionen av nya medarbetare. Vi har en introduktionsplan som säkerställer att introduktionen är heltäckande. Chefen och den nya medarbetaren registrerar genomförda introduktioner i planen enligt ämnesområde. Efter introduktionen skickar chefen introduktionsplanen till personaltjänsterna för arkivering.
Vi tillämpar polisens lönesystem där lönen i huvudsak bestäms utifrån arbetets svårighetsgrad, den individuella arbetsprestationen och erfarenhetsdelen. Arbetstidslagen och statens tjänste- och arbetskollektivavtal anger grunderna för hanteringen av anställningsförhållandet. Vi använder ett system med flexibel arbetstid. Närmare information om detta finns i anvisningen Praxis för arbetstid, distansarbete och saldoledighet vid Polisyrkeshögskolan.
Centrala metoder för kompetensutvecklingen är personalplanen, verksamhetsplanen, mål- och utvecklingssamtalen samt Polisstyrelsens anvisning Stöd av frivilliga studier inom polisförvaltningen. Alla anställda har årligen ett samtal om kompetensutvecklingsbehoven med sin chef.
Arbetshälsa och arbetarskydd
Vi stöder och främjar personalens arbetshälsa på många olika sätt.
Vi använder modellen för tidigt stöd som beskrivs i anvisningen Ledande och stödjande av arbetsförmågan vid Polisyrkeshögskolan. Tjänsterna inom Polisyrkeshögskolans företagshälsovård grundar sig på ett tidsbundet avtal och en tidsbestämd verksamhetsplan och de är tillgängliga för alla våra tjänsteinnehavare och anställda i tjänsteförhållande.
Arbetarskyddsverksamheten har följande mål:
- skapa trygga arbetsförhållanden,
- öka trivseln på arbetsplatsen,
- förebygga och eliminera negativa hälsoeffekter i arbetet eller på grund av arbetet.
Om arbetsuppgifterna tillåter har vår personal möjlighet att träna på arbetstiden. Detta är begränsat till två timmar i veckan. Vi följer Polisstyrelsens föreskrift Konditionsträning och tävlingsidrott inom polisförvaltningen. Även för rekreationsverksamheten finns ett beslut Arbetstid och kostnader för rekreationsverksamhet för personalen.
Vår högskolegemenskap har nolltolerans mot trakasserier och osakligt bemötande. Vi följer Polisförvaltningens riksomfattande anvisning Handläggning av trakasserier och osakligt bemötande inom polisförvaltningen. En motsvarande anvisning för studerande har också utarbetats.
Läs mer
Lediga arbetsplatser inom polisen i tjänsten valtiolle.fi
Läs Polisyrkeshögskolans verksamhetsberättelser och personalstatistik på polisens webbsida
Stöd för personalledningen vid Polamk
Mer information till anställda inom polisförvaltningen på finska
Personalplan (Polisens intranät / Bra att veta / Arvot ja strategia)
Rekrytering (Polisens intranät / Personalfrågor / Rekrytering)
Introduktion (Polisens intranät / Personalfrågor / Meillä töissä)
Anställning (Polisens intranät / Personalfrågor / Meillä töissä)
Löner och premiering (Polisens intranät / Personalfrågor / Avlöning)
Kompetensutveckling (Polisens intranät / Personalfrågor / Utbildningar)
Resor (Polisens intranät / Personalfrågor / Meillä töissä)
Arbetshälsa och arbetarskydd (Polisens intranät / Personalfrågor / Työterveys ja -hyvinvointi)
Vår totala årliga finansiering uppgår till ungefär 26 miljoner euro, varav den interna finansieringens andel är ungefär sex procent. Vi tecknar årligen ett resultatavtal med Polisstyrelsen där resurserna och verksamhetens mål fastställs.
Målen enligt resultatavtalet är en del av vår verksamhetsplan, vars genomförande vi följer upp i delårsrapporterna. Våra planeringsdokument är resultatavtalet, verksamhetsplanen, upphandlingsplanen, interna budgetar och andra dokument i anslutning till verksamhets- och ekonomiplaneringen.
Ekonomitjänsterna sköts enligt Statskontorets föreskrifter och anvisningar samt med statsförvaltningens gemensamma datasystem i samarbete med Statens servicecenter för ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet).
Vår finansiering består av följande delområden:
- ramanslag från statsbudgeten
- intäkter från den avgiftsbelagda serviceverksamheten
- projektfinansiering som beviljas av Polisstyrelsen
- annan erhållen nationell och internationell särskild finansiering för forskning och utveckling.
Rektorn beslutar om fördelningen av medlen och om personalresurserna samt fastställer resultatmålen som innefattar målen från resultatavtalet och de egna målen som sammanställs i verksamhetsplanen. Den interna resursfördelningen stöder genomförandet av strategin, uppnåendet av målen i verksamhetsplanen och genomförandet av avtalade utvecklingsprojekt.
Vi följer budgeten nästan i realtid per enhet och projekt med hjälp av Kieku-systemets rapporteringsfunktioner.
Ekonomin och upphandlingarna samt planeringen av dessa styrs i första hand av följande dokument:
- Polisstyrelsens bokföringsenhets ekonomistadga
- Statens upphandlingshandbok
- Upphandlingsanvisning för inrikesförvaltningen
- Anvisningen Polisens materialförvaltning och upphandling
- Polisyrkeshögskolans ekonomihandbok
- Polisyrkeshögskolans reglemente
- Anvisningen Polisyrkeshögskolans upphandlingar och materialförvaltning
Upphandlingarna grundar sig på upphandlingsplanen och vi utnyttjar i första hand statsförvaltningens ramavtal. Ekonomitjänsterna ger anvisningar och handledning i uppgifter som gäller upphandling och köp av tjänster.
Läs mer
Lag om statsbudgeten 13.5.1988/423 i Finlex
Förordning om statsbudgeten 11.12.1992/1243 i Finlex
Polisyrkeshögskolans resultatavtal och verksamhetsberättelser på polisens webbsida
Lag om offentlig upphandling och koncession (upphandlingslag) 29.12.2016/1397 i Finlex
Polamks stödprocess för den ekonomiska ledningen
Mer information till anställda inom polisförvaltningen på finska
Information om ekonomin (Polisens intranät / Bra att veta / Talous)
Ekonomiska riktlinjer (Polisens intranät / Työtilat / Polamk Yhteiset palvelut)
Resultatplaneringsdokument (Polisens intranät / Bra att veta / Organisaatiomme / Tulosohjaus)
Förberedning och uppföljning av resultatavtalet och verksamhetsplanen (Polisens intranät / Työtilat / Polamk Tulossuunnittelu ja laatu)
Kommunikationen är en del av vårt ledarskap och alla våra processer. Vår kommunikation styrs av polisens och Polamks kommunikationsriktlinjer och -anvisningar. Principen är att man ska kunna lita på polisens kommunikation. Vår kommunikation är öppen, rättidig, sanningsenlig och systematisk. Vi beaktar dem som behöver information och våra samarbetspartner på ett interaktivt och jämlikt sätt.
Rektorn leder Polamks kommunikation. Kommunikationschefen ansvarar för styrning, utveckling, samordning samt uppföljning och utvärdering av kommunikationen. Alla anställda vid Polamk, särskilt de i chefsställning, ansvarar för kommunikationen inom sitt eget uppgiftsområde. Vårt kommunikationsteam är en del av kompetensområdet Gemensam service.
Huvudkanalerna för arbetsplatskommunikationen är polisens intranät och intranätet på läroanstaltens nätverk. Kanalerna för den externa kommunikationen är i första hand webbplatsen polamk.fi och våra kanaler på sociala medier.
Läs mer
Polisyrkeshögskolans informationsenhet
Mer information till anställda och studerande vid Polamk på finska
Polisens intranät / Tietoa työhön / Viestintä
Ansvaret för planering, styrning, övervakning och utveckling av informationshanteringen ligger hos kompetensområdet Gemensamma servicen. Grunden för vår informationshantering fastställs i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019). Enligt polisens informationshanteringspolicy säkerställer informationshanteringen att informationen samlas in och underhålls så att den håller hög kvalitet och är användbar. Informationshanteringen stöder informationens tillförlitlighet och ett effektivt utnyttjande av informationen.
För hantering av förvaltningsärenden använder vi polisens dokumenthanteringssystem som är ett datasystem för hantering, beredning, beslutsfattande och arkivering av förvaltningsärenden, dokument och arbeten som ingår i polisens verksamhet. Systemet grundar sig på polisens gemensamma plan för informationsstyrningen.
Mer information för anställda inom polisen på polisens intranät (på finska)
Polisens informationshanteringspolicy (Riksomfattande innehåll > Anvisningar och föreskrifter > Normbiblioteket > Informationshantering)
Anvisningar och föreskrifter om polisens informationshantering (Riksomfattande innehåll > Anvisningar och föreskrifter > Normbiblioteket > Informationshantering)
Polisens plan för informationsstyrningen (i dokumenthanteringssystemets anvisningar)
Principen för undervisningen är blandat lärande där vi växlar mellan närundervisning, webbstudier och praktik. Detta förutsätter en elektronisk inlärningsmiljö, gedigna pedagogiska och tekniska färdigheter av lärarna, tydliga samarbetsformer, ändamålsenliga undervisningsteknologiska verktyg, fungerande stödtjänster och tillräckliga resurser. Webbstudietjänsterna gör det möjligt för de studerande att utveckla både de färdigheter som behövs i polisyrket och färdigheterna för kontinuerligt lärande både på och utanför campus.
Vi använder två separata nätverk: polisens nätverk och läroanstaltens nätverk. Polisens nätverk uppfyller kraven på hög beredskap och säkerhet och här kan även sekretessbelagd information behandlas. Tyngdpunkten för läroanstaltens nätverk ligger på att stödja den dagliga undervisningen och de dagliga studierna och det erbjuder mångsidiga tjänster även på användarens egen terminalenhet utanför campus. Nätverken är avskilda från varandra såväl fysiskt som logiskt. I de två datanätsmiljöerna finns egna separata tjänster.
Den huvudsakliga elektroniska inlärningsmiljön för våra examensutbildningar är Moodle som finns på läroanstaltens nätverk (OV-Moodle). Vi utnyttjar också M365-tjänster i inlärningen och undervisningen. Inlärningsmiljön på polisens nätverk är avsedd för sekretessbelagda studiematerial och inlärningsuppgifter. Inlärningsmiljöerna för fortbildningen väljs enligt undervisningens innehåll och målgrupp. I utbildningarna används dessutom operativa datasystem och deras övningsregister samt källmaterial på intranätet.
Examensstuderande och anställda har rollbaserade användningsbehörigheter till tjänsterna. Vi är också medlem i yrkeshögskolornas och universitetens förtreondenätverk HAKA. Detta ger oss en säker inloggning till högskolornas gemensamma tjänster, till exempel till eDuuni-arbetsrummen eller Theseus.
Vårt team för IKT och undervisningsteknologi ansvarar för vår informationsförvaltning och producerar tjänsterna tillsammans med Polisens informationsteknikcentral (POL IT) och Statens center för informations- och kommunikationsteknik (Valtori). Teamet för IKT och undervisningsteknologi hör till kompetensområdet Gemensam service. Studietjänster ansvarar för utvecklande av pedagogisk kompetens och vägledning och stöd för nätpedagogik.
Mer information för anställda inom Polamk på intranäten (på finska)
Polamks IKT och undervisningsteknologi på polisens intranät (Tietohalllinto)
Polamks IKT och undervisningsteknologi på intranätet på läroanstaltens nätverk (Yhteiset palvelut / Tietohallinto)
Anvisningsbibliotek och stöd för läroanstaltens nätverk vid Polamk (Teams)
Verksamheten bedrivs i huvudsak i lokaler som ägs av Senatfastigheter i Hervanta i Tammerfors. Polishundsinrättningens lokaler är i Tavastehus. Dessutom ordnar vi fordonsutbildning i Pieksämäki, motorcykelutbildning i Loppi, snöskoterutbildning i Taivalkoski, båtutbildning i Nyslott och terrängtrafikutbildning i Padasjoki. I campusområdet i Tammerfors finns undervisningslokaler, en restaurang, motions- och fordonshallar, ett övningsområde samt inkvarteringslokaler. På campuset finns även ett bibliotek som är specialiserat på polisbranschen samt Polismuseet.
Vid vår högskola finns olika undervisningslokaler såsom auditorier, grupparbetsrum och olika stora klassrum. Vi har även många miljöer som stödjer autentisk inlärning, där vi kan mångsidigt träna och simulera bland annat ledning, övervaknings- och alarmverksamhet, förundersökning av brott och fordonshantering. Detta möjliggör även arbetslivsträning.
De tekniska tjänsterna ansvarar för underhållet av lokalerna och planeringen av utvecklingen. I samband med verksamhetsplaneringen sammanställs lokalernas utvecklingsbehov. Vid upphandlingar följer vi inrikesförvaltningens och Polamks upphandlingsanvisningar samt vårt reglemente. De tekniska tjänsterna ingår i kompetensområdet Gemensamma servicen.
Bokning av lokaler och inkvartering
Vår personal kan reservera undervisningslokaler i studieförvaltningssystemet på läroanstaltens nätverk eller hos läsordningsplanerarna. Mötesrum bokar personalen själva via e-postkalendern. Polisenheterna och samarbetsmyndigheterna kan begära bokning av lokaler med en elektronisk blankett. För bokningar för personer som inte ingår i Polamks organisation utses alltid en ansvarsperson som fungerar som kontaktperson för den som bokar lokaler och sköter de praktiska arrangemangen före bokningen och stödet under evenemanget.
För examensstuderande i utbildningsprogrammet polis (YH) erbjuds studentrum i delade lägenheter. För studerande i utbildningsprogrammet polis (högre YH) har logi ordnats under perioderna med kontaktundervisning. Fortbildningsdeltagarna meddelar inkvarteringsbehovet i samband med anmälan. Inkvarteringen på campus styrs av Polamks ordningsstadga.
Läs mer
Information om boende för nya studerande
Bekanta dig med campuset på Virtual-Polamk
Mer information för Polamks personal och studerande på intranäten (på finska)
Information om lokalerna på polisens intranät (Polisyrkeshögskolan > Förvaltning > Lokaler)
Bokning av lokaler på polisens intranät (Genvägar > Bokning av lokaler)
Lokaler och bokning av lokaler på intranätet på läroanstaltens nätverk (Gemensamma servicen > Lokaler och bokning av lokaler)
Bibliotekets specialområde är polisbranschen. Biblioteket stöder undervisningen och inlärningen samt forskning om och utveckling av polisbranschen. Tyngdpunkten i våra samlingar ligger på polisbranschen, ledarskap, juridik, kriminologi och andra samhälls- och beteendevetenskaper.
Vårt bibliotek:
- ansvarar för att undervisa i informationssökning på olika examensnivåer
- underhåller databasen Etsivä som finns fritt tillgänglig på webben
- fungerar som huvudanvändare i Polisyrkeshögskolans publikationslager för publikationsserier och lärdomsprov Theseus
- upprätthåller och utvecklar Polas-ämnesordslistan
- förmedlar de publikationer som meddelas av Polisyrkeshögskolans personal till portalen Forskning.fi.
Vi betjänar alla som arbetar inom polisen. Andra ombeds avtala om besöket på förhand.
Läs mer
Polismuseet är en del av Polisyrkeshögskolan inom FUI-verksamhetens kompetensområde. Museets uppgift är att samla in, dokumentera och lagra, undersöka och ställa ut den finska polisens historia och verksamhet. Vår utställning sträcker sig från medeltiden till nutiden. Polismuseet ansvarar för undervisningen i polishistoria för examensstuderande i utbildningsprogrammet polis (YH), för Kriminalmuseets samlingar och utställningarna vid Centralkriminalpolisen (CRP) i Ånäs i Vanda.
Vi utökar våra samlingar enligt det samlingspolitiska programmet som justeras och uppdateras regelbundet.
Polismuseet är öppet för alla och inträdet är gratis. Kriminalmuseet är en utbildningsutställning som inte är tillgänglig för allmänheten.
Läs mer
Polismuseets webbplats